Vihdissä on ollut huolta nuorten huumekokeiluista ja päihteiden käytöstä parin viime vuoden aikana. Vihdin rotaryklubi järjesti yhdessä Nuorisopalvelu Yöjalan kanssa kaksi ehkäisevän päihdetyön luentoa 10.11.2021 – juuri sopivasti valtakunnallisella ehkäisevän päihdetyön viikolla – Luksian opiskelijoille ja Kuoppanummen yläkoulun 7. ja 8. luokan oppilaille. Luennoitsijat ovat lahtelaisen Avominne-päihdeklinikan työntekijät Marko Jantunen ja Pasi Tuomaila, joilla on molemmilla takanaan omakohtaisia päihdeongelmia.

Luennoitsija Marko Jantunen on entinen jääkiekkoilija, joka on pelannut Suomen SM-liigassa ja Ruotsin Elitserienissä sekä NHL:ssä. Pelaajaura ajoittui vuosille 1990-2010. Jantunen on kertonut avoimesti päihdeongelmistaan pelaajauran aikana ja sen jälkeen sekä toipumisestaan. Hän on kouluttautunut mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaiseksi ja toimii Avominne-päihdeklinikalla Lahdessa asiakkuuspäällikkönä. Hänen työhönsä kuuluu mm. hoitoonohjausta, tukihenkilötoimintaa ja ennalta ehkäisevää työtä, kuten luentoja kouluilla. Otava julkaisi hänen elämästään kirjan Läpi helvetin v. 2016.

Pasi Tuomaila toimii Avominne-klinikalla vastaavana ohjaajana ja huumausaineongelmien asiantuntijana. Koulutukseltaan hän on lähihoitaja. Hän on Lahden kaupunginvaltuuston jäsen. Tänä vuonna Basam Books on julkaissut hänen elämästään kirjan Huumehelvetti ja paluu kuolemanportilta elämään.  Entisenä päihteiden käyttäjänä hän kertoo omista kokemuksistaan ja vaikeuksistaan päästä irti huumeista. Hänen viestinsä nuorille on ”Älä edes kokeile!”.

Yhdessä oppilaitosten kanssa Vihdin rotaryklubi ja Yöjalka haluavat tukea vihtiläisiä lapsia ja nuoria ja edistää päihteetöntä elämäntapaa.

Kuvassa vas. luennoitsijat Pasi Tuomaila ja Marko Jantunen, Yöjalan Nina Bodö, Luksian kuraattori Vilja Lind ja liikunnanopettaja Anssi Glan sekä Vihdin rotaryklubin Maritta Turunen. Kuva: Paavo Hacklin.