Keitä olemme

Rotary on Chicagossa 23.2.1905 perustettu kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysorganisaatio. Rotary Internationalin kotipaikka on Evanston, Illinoisissa Yhdysvalloissa. Tunnuslauseemme on Palvelu itsekkyyden edelle (Service Above Self). Vihdin rotaryklubi ry on perustettu 8.7.1955 ja kummiklubimme on Lohjan rotaryklubi.

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Suomi on jaettu kuuteen rotarypiiriin, joista meidän Etelä-Suomen piiriimme 1420 kuuluvat myös Viron klubit. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 klubia, joissa on runsaat 10 000 rotaria.

Toimintaa vanhusten, lasten,
nuorten ja ympäristömme hyväksi

Meitä rotareita yhdistää halu edistää hyvää niin omalla kotipaikkakunnallaan kuin kansainvälisesti. Palvelu ja auttaminen ovat myös Vihdin rotaryklubin toiminnan keskiössä ja teemme työtä mm. vanhusten, lasten ja nuorten sekä ympäristömme hyväksi. Jäseniämme palvelemme mielenkiintoisilla viikkotapaamisilla.

Klubimme on aktiivisesti mukana Rotaryn nuorisovaihdossa, joka on mielestämme mitä parhain tapa tarjota nuorelle mahdollisuus kansainvälistymiseen ja vieraisiin kulttuureihin tutustumiseen. Järjestämme myös joka kevät Vihdin lukiossa RYLA-koulutuksen, jolla kehitämme nuorten persoonallisuutta, objektiivista harkintakykyä ja päätöksentekokykyä sekä kasvatamme heidän taitojaan esittää omia näkökantojaan. RYLA-koulutuksessa eri aloja edustavat rotaryklubimme jäsenet evästävät nuoria johtajuuteen liittyvillä kokemuksillaan ja näkemyksillään. Lue lisää RYLA-koulutuksestamme täältä.

Urheiluharrastukset tukevat merkittävästi lapsen ja nuorten kehitystä. Vihdin rotaryklubi ylläpiti 2017-2018 Varustepankkia, jolla tuettiin hyväkuntoisia urheiluvarusteita kierrättämällä tukea vihtiläisten lasten ja nuorten urheiluharrastusta. Hanke tuki myös kestävää kehitystä ja kiertotaloutta.

Rotarit kantavat huolta myös Itämeren puhtaudesta. Me vihtiläiset emme asu aivan meren äärellä, mutta toimillamme on selkeää merkitystä Itämeren puhtauteen. Nummelan taajama sijaitsee vedenjakajalla, joka jakaa valuma-alueet Siuntionjoen ja Karjaanjoen kautta Itämereen. Toivommehan kaikki puhtaamman Enäjärven ja Hiidenveden, miksi emme toivoisi puhdasta Itämerta. Molempien ympärillämme olevien vesien puhtaus vaikuttaa myös Itämereen. Vihdin rotaryklubi on järjestänyt Vihdissä keväisin kaikille avoimia Lohigolf-tapahtumia, jonka tuotto on käytetty Hiidenveden puhdistustyöhön.