Rotarykausi 2022-23 on päättynyt, ja on hyvä vilkaista hetkeksi peruutuspeiliin. Luovutin presidentin vitjat tulevalle presidentille Anneli Karhuselle toukokuun lopussa ja samalla kerroin omat terveiseni jäsenistölle.

Vastuun luovuttaminen seuraajalle tuntuu aina huojentavalta, mutten silti kokenut kulunutta kautta erityisen raskaaksi. Omien aikataulujen sovittaminen luottamustoimien ja työmatkojen kanssa oli hetkittäin haastavaa, mutta rotarytoimintaa en lainkaan kokenut velvollisuudeksi. Päinvastoin, rotareiden seurassa mieli keventyy ja hymy nousee kasvoille. Vastuuta helpotti myös, ettei kaikkea tarvinnut tehdä itse vaan käytännön asiat hoituivat muiden vastuuhenkilöiden ansiosta ikään kuin itsestään. Yhteistyöllä kaikki on kevyempää.

Toiminnassa päätettiin keskittyä olennaiseen, eli nuorisoon ja Itämeren suojeluun. Saksalainen vaihto-oppilaamme Sophie vaikutti erittäin tyytyväiseltä vaihtovuoteensa ja piti päätösesitelmänsä hienosti suomen kielellä. Aloitimme yhteistyön Martinlaakson lukion kanssa ja lahjoitimme vesireput vesibiologian opiskelun tueksi Kilterin sekä Hämeenkylän kouluille. Silakkasoutuun osallistuimme jälleen koronatauon jälkeen, ja tapahtuman tuotoilla tuettiin Aranda-tutkimusaluksen toimintaa. Kesällä tuemme kahden opiskelijan kesävaihtoa ja syksyllä saamme koko vuodeksi vaihto-oppilaan Yhdysvalloista – ja lähetämme Suomesta vastaavasti vaihto-oppilaan Yhdysvaltoihin.

Saimme kauden aikana kaksi uutta jäsentä, mutta vaihtuvuuden johdosta jäsenmäärämme ei kuitenkaan kasvanut. Tämä on suurin haasteemme, kuten vapaaehtoisessa toiminnassa laajemminkin. Nykyään vapaa-ajasta on kova kilpailu, ja rotareidenkin on tosissaan mietittävä palvelulupaustaan. Itsekin olen silloin tällöin miettinyt, mikä saa minut innostumaan juuri rotarytoiminnasta. Kaikkein tärkeimmäksi tekijäksi olen arvottanut ihmiset: Kun maailma tuntuu hajoavan ympärillä ja eripuraa ihmisten välille kylvetään jopa tarkoituksella, rotareiden seura rauhoittaa mieltä ja luo uskoa tulevaan. Tunnen olevani etuoikeutettu saadessani viettää aikaa sellaisten henkilöiden seurassa, jotka luovat ympärilleen positiivista henkeä ja haluavat aidosti tehdä hyvää toisille.

Nyt rotaryn ratas on taas pyörähtämässä askeleen eteenpäin ja on Annelin vuoro johtaa Myyrmäen klubia seuraava vuosi. Ensin kuitenkin vietetään kesäloma.

Sami Kanerva

Vantaa Myyrmäki Rotaryklubin presidentti 2022-23