Kokoonnuimme piirin 1420 presidenttien tapaamiseen 29.10.2022 Hotelli Lepolammella Espoossa piirikuvernööri Urmas Kaarlepin johdolla. Päivä koostui luennoista, ryhmätöistä ja tietenkin verkostoitumisesta. Keskityimme erityisesti rotaryklubien toiminnan kehittämiseen ja jäsenhankintaan.

On myönnettävä, että lähes kaikki piirin klubit ovat kohdanneet vaikeuksia uusien jäsenten houkuttelemisessa. Nykyään työelämä kuormittaa ihmisiä huomattavasti, ja moni aktiivi-ikäinen haluaa ymmärrettävästi viettää vapaa-aikansa perheensä parissa. Rotarytoiminta ei selvästikään ole pärjännyt kilpailussa muille vapaa-ajan aktiviteeteille, vaikkakin saman ongelman parissa painii muukin yhdistystoiminta.

Päivän aikana havaitsin, että meitä rotareita yhdistää selvästi muutama asia. Jokainen meistä on mukana voidakseen tehdä hyvää – haluamme kehittää yhteiskuntaa ja itseämme, edistää nuorten mahdollisuuksia ja tehdä työtä ihmiskunnan rauhanomaisen yhteiselon puolesta. Meitä motivoi parempi maailma, ja Rotary antaa mahdollisuuden käyttää voimavarojamme tehokkaasti näiden tavoitteiden eteen.

Eikö juuri tämä voisikin olla se motivaattori, jolla voimme saada nykyistä useamman hyväntekijän kiinnostumaan rotarytoiminnasta? Tukenamme on erittäin vahva ja tehokas organisaatio, joka antaa jokaiselle rotarille mahdollisuuden tehdä hyvää vaikuttavasti ja tehokkaasti. Meillä on valtava joukko kaltaisiamme valmiina laittamaan kädet saveen ympäri maailmaa, siellä missä apua milloinkin tarvitaan. Jokainen voi osallistua itselleen sopivalla tavalla, antamalla aikaa, rahaa tai molempia.

Kuvernöörimme Urmas tuli kuitenkin kertoneeksi sellaisenkin motivaatiotekijän, jota en itse ollut huomannut aiemmin ajatellakaan: Vaikka kuvernöörillä on monenlaisia vastuita ja kalenteri täynnä, Urmas kertoi saavansa valtavasti energiaa toisten rotareiden kohtaamisesta. Ja toden totta! Itsekin havahduin kotiin päin ajaessani, että olin pitkän päivän päätteeksi virkeämpi kuin aamulla lähtiessäni.

Rotarytoiminta todella antaa energiaa. Rotary on loistava!

Sami Kanerva

Vantaa Myyrmäki Rotaryklubin presidentti 2022-23