Klubissamme on aktiivista nuorisovaihtoa ja se on toimintamme kivijalka. Piiristämme 1390 lähtee tänä vuonna kesävaihtoon 7 ja vuosivaihtoon 14 nuorta, joista Hämeenlinnasta kesävaihtoon 1 ja vuosivaihtoon 3. Tällä kertaa klubimme viikkokokouksessa esittäytyi jopa neljä vaihto-oppilasta.

Klubistamme vuosivaihtoon Japaniin lähtevä Vilho Nieminen ja kesävaihtoon Saksaan lähtevä Roope Veijonen kertoivat tunnelmistaan vaihdon lähestyessä ja heille annettiin mukaan klubin viirit.

Kuva 1. Presidentti Jouko Pakarinen ojentaa viirin Japaniin vuosivaihtoon lähtevälle Vilho Niemiselle.

Kuva 2. Presidentti Jouko Pakarinen ojentaa viirin Saksaan kesävaihtoon lähtevälle Roope Veijoselle.

Italian Elena Ferretti tuli Suomeen vuosi sitten ja kertoi kokemuksistaan. Vilkkaalle Elenalle on tullut paljon uusia ystäviä, ja hän on saanut tutustua Suomeen laajasti. Matkoja on ollut mm. Helsinkiin, Tampereelle, Ahvenanmaalle, Lappiin ja Ouluun. Elena pitää lumesta, muttei niinkään pimeydestä. Ja hämäläiset tulevat kuorestaan huhti-toukokuussa, kun aurinko alkaa paistaa. Mieleen on jäänyt erityisesti vappujuhla Tampereella, poroajelu Ylläksellä ja revontulet. Elena piti joka päivä päiväkirjaa ja kokemuksista kertyi viisi päiväkirjaa. Nuorisovaihdon takkiin on kertynyt paljon muistoja pinsseineen ja etikettejä lempisuklaista.

Kuva 3. Elena Ferretti (vas) ja klubimme nuorisvaihdon vastaava Päivi Lindholm (oik). Päivi kiitti Elenaa muiston kera ja antoi dokumentin lähtöä varten.

Kuva 4. Elenan nuorisovaihdon takki on täynnä muistoja, joita Päivi esittelee – erityisesti suklaasta

Samoin Ranskassa vuosi sitten vaihdossa ollut Liisa Keinonen kertoi kuulumisiaan ja siitä, miten vaihdossa oppi paljon itsestään. Liisa oli Itä-Ranskassa ja kouluna Lycee Lanbert. Hänellä oli kolme isäntäperhettä. Koulunkäynti oli enemmän Ranskassa Suomeen verrattuna lukiossa määrättyä, joka yllätti. Liisa harrastaa klarinetin soittoa ja pääsi siellä soittamaan orkesteriin ja kävi keikoilla. Vaihtariyhteisö oli kiva ja Liisakin pääsi kiertelemään Ranskaa kattavasti. Nuorisovaihdon kautta onkin Liisan mukaan mahdollisuus luoda pitkäaikaisia yhteyksiä ja tutustua eri kulttuureihin.

Kuva 5. Ranskassa vaihto-oppilaana ollut Liisa Keinonen ojensi klubimme presidentille Jouko Pakariselle viirin Ranskasta.

Kaikki kiittivät rotareita ja klubiamme, että olivat saaneet tällaisen mahdollisuuden. Klubimme nuorisovaihdon yhteyshenkilönä toimiva Päivi Lindholm huolehtii vaihto-oppilaiden ja isäntäperheiden hankinnasta ja toiminnan organisoinnista. Iso kiitos Päiville ja kaikille isäntäperheille. Presidenttimme Jouko Pakarinen totesi, että nuorisovaihto on mitä parhainta rauhantyötä.

Kuva 6. Kaikki vaihto-oppilaat Päivin ympärillä kauniissa Hämeenlinnan kesäsäässä.

Oli mahtavaa kuulla ja nähdä, kuinka nuoret olivat tyytyväisiä ja iloisia. Vaihto-oppilaista oli myös ma 27.5.2024 juttu Hämeen Sanomissa https://www.hameensanomat.fi/paikalliset.

Kaikkea hyvää teille nuorille jatkoon!