Valkeakosken kaupunki esitti tiistaina 8.3.2022 klubillemme avunpyynnön kalustaa ja varustaa tyhjillään oleva vuokra-asunto (3h + k) pakolaisille, joita oli tulossa Ukrainasta Valkeakoskellekin. Asunto on kaupungin melko äskettäin saneeraamissa Sointulan punatiilisissä tornitaloissa, tarkemmin Sointulantie 4 A 4.

Klubi ryhtyi heti samana päivänä kartoittamaan, mitä kalusteita ja muuta irtaimistoa jäseniltä löytyisi nopealla aikataululla ja ketkä veljistä ja tohkattarista olisivat valmiit tekemään asian hyväksi talkootyötä. Projektin vetäjäksi ilmoittautui veli Antti Vuori, kuvassa yhdessä puolisonsa Riitta Vuoren sekä Hannele Niemisen kanssa.

Keskiviikkoiltaan 9.3.2022 mennessä oli luvattu tavaraa ja työpanosta jo niin paljon, että ilmoittaminen jouduttiin keskeyttämään pariksi päiväksi. Tavaran sijoittelua alettiin suunnitella.

Torstai 10.3.2022 oli kuljetuspäivä, jolloin raskaimmat kalusteet siirtyivät asuntoon, verhoja mitattiin, ommeltiin ja jo ripustettiinkin ikkunoihin.

Perjantain 11.3.2022 ja lauantain 12.3.2022 aikana asuntoon saatiin vielä pari lisäsänkyä, kevyempää tavaraa ja paikat viimeisteltiin.

Sunnuntaina 13.3.2022 luovutimme täysin kalustetun ja sisustetun asunnon Valkeakosken kaupungille, ja ensimmäiset pakolaiset, äiti lapsensa kanssa, muuttivat uuteen kotiinsa, jossa oli kaikki mitä kodikkaaseen asumiseen tarvitaan:

• huonekalut
  • liinavaatteet
  • verhot ja matot
  • kodinkoneet
  • astiastot ja ruokailuvälineet
  • kuljetusapua
  • tulkkaus- ja kotouttamisapua

Neljän ja puolen vuorokauden aikana melkein kolmekymmentä rotaria puolisoineen ilmoittautui talkoisiin. Lopputulos oli meille mukana olleille runsaasti hyvää mieltä ja rotaryhenkeä tuottava kokemus.

Teksti: Mikael Rekola