Keitä me olemme

Valkeakoski-Tohka RC

Rotary-palvelujärjestö syntyi Chicagossa 1905. Suomeen järjestö tuli 1926 ja Valkeakoskelle 1948. Paperiteollisuudesta ja jalkapallosta tunnetun kaupungin toisen klubin, Valkeakoski-Tohkan perustava kokous pidettiin ravintola Hopealinjassa 25.4.1980. Rotary Internationaliin klubi hyväksyttiin 25.9.1980 ja charter-kokous pidettiin Kirjasniemi 1:ssä 23.1.1981.

Perustajista presidentin vitjat sai Seppo Pietilä, josta tuli pian myös piirikuvernööri.

Mutta mistä klubille nimeksi Tohka?

Tohka (kuvassa Heka Toivolan piirtämänä) oli tunnettu valkeakoskelainen talo, jonka päärakennus toimi vuosikymmenet kauppalantalona ja jonka paikalle nousi nykyinen kaupungintalo. Toisella puolella katua sijaitsi Valkeakoski-Tohkan ensimmäinen kokoontumispaikka ravintola Hopealinja.

Tohka osoittautui erityisen osuvaksi nimeksi uudelle klubille. Tohkalaiset ovat nimittäin usein tohkeissaan – virkeitä ja aktiivisia, joskus yliaktiivisiakin. Tohkan henki ilmenee kokouksissa aktiivisina puheenvuoroina, sopivina tai sopimattomina välihuutoina ja ikävuosiin katsomatta jopa poikamaisena käytöksenä. Tohkan kokoontumisprosentti on aina ollut piirin parhaita.

Tohkalaisuuteen kuuluvat retket lähelle ja kauemmas sekä perinteitä arvostavat juhlat. Vuosijuhlaa vietetään aina tammikuussa, ja presidentin vitjan vaihtavat omistajaa kesäkuussa. Syksyn kohokohta oli pitkään Lampaansyöjäiset, jonka paikan on viime vuosina ottanut Oktoberfest.

Oktoberfest syksyllä 2018.

Valkeakoski-Tohkalla on ollut lähes joka vuosi vaihto-oppilas, aikanaan parikin. Klubi tukee paikallisia vähävaraisia perheitä ja lahjoittaa hyviin tarkoituksiin. Varainhankinnan projekteja olemme tehneet laidasta laitaan, ja tällä hetkellä puuhaamme konfliktinratkaisun työpajaa seutukunnan nuorille yhdessä presidentti Ahtisaaren perustaman CMI:n ja muiden alueen rotaryklubien kanssa.

Kokoontumistiedot

Paikka: