Projektit

Aika: 21.1.2020 klo 9-16.30
Paikka: Valkeakosken koulukampus

Valkeakosken koulukampus, Suomi

Konfliktinratkaisu ja rauhan edistäminen ovat Valkeakoski-Tohka rotaryklubin sekä kuuden muun pirkanmaalaisen rotaryklubin ”Peace Broker” -yhteistyöhankkeen keskiössä. Yhdessä presidentti Martti Ahtisaaren perustaman CMI:n (Crisis Management Initiative) kanssa toteutettava hanke alkoi helmikuussa 2019 luentotilaisuudella Valkeakoskella. Osallistujia oli noin 260 Valkeakosken Tietotien lukiosta, Hämeen ammattikorkeakoulusta ja Valkeakosken ammattiopistosta, ja opiskelijoiden palaute oli hyvin myönteinen. Tilaisuuden järjestelyistä ja kustannuksista vastasi Valkeakoski-Tohka rotaryklubi yhdessä Valkeakosken rotaryklubin ja oppilaitosten kanssa.

Hankkeen toinen vaihe on Peace Broker -seminaari. Tämä 21.1.2020 järjestettävä konfliktinratkaisun ja rauhanedistämisen seminaari on tarkoitettu 30-40:lle aiheesta kiinnostuneelle 16–21-vuotiaalle opiskelijalle Valkeakosken, Akaan, Lempäälän ja Tampereen oppilaitoksista. CMI valmistelee ja organisoi luennot ja ryhmätyöt Valkeakosken koulukampuksella järjestön vuotuisten Ahtisaari-päivien malliin yhteistyössä rotarien ja valkeakoskelaisen kouluyhteisön kanssa. CMI:n nuoret rauhanlähettiläät, niin sanotut Lennonit ovat mukana koulutuksessa, ja ryhmätyöt vedetään ainakin osittain englannin kielellä.

Seminaarin pääjärjestäjänä toimii Valkeakoski-Tohka Rotaryklubi. Muut hankkeeseen osallistuvat klubit ovat Valkeakosken Rotaryklubi, Akaan Rotaryklubi, Toijala-Akaa Rotaryklubi, Lempäälä-Havas Rotaryklubi, Tampereen Rotaryklubi-Tammerfors Rotaryklubb ja Tammer Novan Rotaryklubi. Niin Tohka-vetoinen hanke kuin onkin, kyse on siis koko seutukunnan rotarien ja tukijoiden yhteisponnistuksesta.

Seminaarin aikaansaamiseksi Valkeakoski-Tohka rotaryklubi on järjestänyt kampanjan, jonka tuloksena tähän mennessä 13 lahjoittajaa on varmistanut seminaarin toteutumisen. Lahjoittajat ovat:

Mainituille lahjoittajille luovutettiin CMI:n ja rotarien kunniakirja Valkeakoskella 21.10.2019 järjestetyssä lounastilaisuudessa, jossa paikalla oli myös CMI:n johtoa.

Kokoontumistiedot

Paikka: