Nuorisovaihto

Rotaryn nuorisovaihto on turvallinen ja usein varsin edullinen tapa lähteä ulkomaille vaihto-oppilaaksi.  Rotaryn nuorisovaihto on sertifioitua ja valvottua. Nuorta sitovat rotareiden ohjeet ja säännöt, se on osa turvallisuutta. Nuori ja hänen perheensä koulutetaan vaihtovuoden vaatimuksiin ennen nuoren lähtöä.

Vastaanottava perhe ottaa nuoren perheenjäsenekseen. Vastaanottava rotaryklubi huolehtii mm. saapuvan vaihto-oppilaan koulukustannuksista. Nuori saa myös pientä kuukausirahaa rotaryklubiltaan. Perhe ei saa rahallista korvausta nuoren ylläpidosta.

Suomeen saapuville vaihto-oppilaille tarvitaan isäntäperheitä. Nuori on vaihtovuoden aikana yleensä kolmessa perheessä, noin neljä kuukautta jokaisessa. Kun haluat tarjota turvallisen kodin Suomeen saapuvalle nuorelle, ota yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen.

Kun rotaryklubi ottaa vastaan ulkomaisen vaihto-oppilaan, se tarkoittaa samalla, että meiltä vastavuoroisesti pääsee nuori ulkomaille. Ulkomailla koulunkäynti ei suinkaan aina ole oppilaalle ilmaista, mutta nuoren vastaanottava rotaryklubi vastaa näistäkin kustannuksista. Nuori saa myös samat edut ja huolenpidon kuin maahamme saapuva nuori.

Kiinnostuitko nuorisovaihdosta?

Rotaryn kautta voit päästä vuosivaihtoon, kesävaihtoon tai leirivaihtoon. Näistä eri vaihtomuodoista voit  lukea lisää Suomen Rotaryn nuorisovaihdon sivuilta. Hakuaika seuraavan vuoden vaihtoihin on hakuvuotta edeltävänä syksynä. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä klubimme nuorisoasiamieheen ja kysy lähetämmekö vaihto-oppilaan tulevana vuonna.

Kuvassa kauden 2019-2020 vaihto-oppilaamme Saga Järvinen luovuttamassa Italialaisen isäntäklubinsa viiriä presidentti Jyrki Vihelle. Saga vietti vaihto-oppilasvuotensa Italian Sisiliassa, Cataniassa. Koronaviruksen johdosta vaihtovuosi loppui ennen aikojaan maaliskuun alussa, eli n. kolme kuukautta ennen alkuperäissuunnitelmaa.

Kysy rohkeasti lisää Rotaryn nuorisovaihdosta!
Klubimme nuorisovaihtoasiamies: Esa Kerkola,  esa.kerkola@gmail.com

Saaga Järvinen

on nuorisovaihtoon lähtevä vaihto-oppilaamme kaudelle 2019-2020

Saaga kävi viikkokokouksessamme 14.3.2019 kertomassa ajatuksiaan ja odotuksiaan nuorisovaihtoon lähdöstä.

Saaga kertoi odottavansa innolla tulevaa vaihto-oppilasvuotta. Tässä vaiheessa on selvinnyt, että kohdemaa, jonne Saaga vuodeksi sijoittuu on hänen toivomansa Italia. Sijoituspaikkakunta selviää myöhemmin kevään aikana.

Hankalimmaksi vaiheeksi hakuprosessissa Saaga koki hakulomakkeiden täytön, kun ei ihan varmaan tiennyt, mitä kaavakkeisiin piti täydentää. Tässä kohtaa varmaan Rotary-klubilla syytä katsoa peiliin ja avustaa hakijoita tulevaisuudessa mahdollisimman paljon. Hakuprosessiin liittyvät eri haastattelut olivat olleet hyvin myönteisiä kokemuksia.

Vaihto-oppilasvuoden odotuksista Saaga kertoi päällimmäisenä olevan uusien ystävien löytäminen mahdollisimman nopeasti. Ajatuksena oli, että ystäviä voisi sitten myöhemminkin käydä tapaamassa. Italian kielen Saaga haluaisi myös oppia vuoden aikana. Innolla hän odottaa myös uusien ihmisten tapaamista ja uuteen kulttuuriin tutustumista.

Koti-ikävä ei ainakaan tässä vaiheessa vielä pelota, mutta ainoa harmin aihe Saagalla oli, kun ei pääse tanssimaan vanhojen tansseja nykyisten koulukavereiden kanssa.

Tässä vaiheessa klubimme toivottaa Saagalle onnistunutta vaihto-oppilasvuotta runsaine uusine kokomuksineen.

Kokoontumistiedot

Paikka: