Hyvät Tammer Novan rotarit,

Tänään vappuaattona olimme suunnitelleet kokoontuvamme jälleen yhdessä Finlaysonin palatsin puistoon, oman vaahterapuumme juurelle, ihailemaan hiirenkorvia, kevään merkkejä ja juhlistamaan vapun alkua yhdessä kuohuvan maljan kera.

Koronapandemia kuitenkin muutti kaiken. Se muutti tämän kevään suunnitelmat meillä, ihan kaikillla, ja sen vaikutukset tulevat ulottumaan pitkälle tulevaisuuteen. Joillakin loppuelämäksi, joillakin elämä päättyi kokonaan koronan takia.

Poikkeustilanne pakotti meidät kaikki eristyksiin, kielsi kokoontumiset ja yhteiset hetket rotaryklubeissa ja meilläkin Tammer Novassa. Olimme kuitenkin ennakkoluulottomia ja meillä oli vahva tahto yhteisöllisyyteen ja kokoontumiseen. Päätimme nopeasti käynnistää virtuaaliset viikkokokoukset ja Tammer Novan ensimmäinen virtuaalinen viikkokokouksemme pidettiin Teamsin avulla 24.3.2020. Niin nuoret kuin vanhemmatkin jäsenet ottivat nopeasti etäkokoussovellukset käyttöön, jotta voisimme pitää edes jotenkin yhteyttä toisiimme ja rotaryhenkeä yllä. Oli mahtavaa nähdä, että noin puolet jäsenistämme (25) liittyi ensimmäiseen kokoukseen virtuaalisesti, suuri kiitos siitä teille kaikille!

Jäsenistämme löytyi myös vahvaa tahtoa, kykyä ja verkostoja auttaa poikkeustilanteen vuoksi kuormitettuja lapsiperheitä. Heti ensimmäisen virtuaalikokouksen tuloksena käynnistimme Tammer Novan ruokakassikeräyksen Tampereen Diakoniatyön kautta, johon Tammer Novan jäsenet ovat lahjoittaneet tähän mennessä yhteensä jo yli 1500 euroa, välitän teille myös Tampereen Diakoniatyön puolesta tulleet suuret kiitokset tuestanne!

Poikkeustilanne tuo esiin klubien vahvuuksia ja heikkouksia. Tammer Nova on vahva klubi, on ollut ilo johtaa tällaista klubia poikkeuksellisena aikana.

Kävin tiistaina kokouspaikkamme Finlaysonin palatsin puutarhassa ja von Nottbeckin puistossa. Vaahterapuumme siellä elää ja voi hyvin, eikä sen ajatuksia luultavasti ole häirinnyt maailman tilanne millään tavoin. Sen nyt jo keväisen vihreät silmut vielä odottavat aukeamista uuteen kesään toiveikkaina.

Tammer Nova, nimikkovaahteramme lailla, tulee säilymään tästäkin keväästä vahvana klubina. Syksyllä kokoonnumme uudestaan entistä vahvempana, toivottavasti heti elokuussa omaan kokouspaikkaamme Finlaysonin palatsiin ja pääsemme myös kokoontumaan jälleen vaahterapuumme juurelle.

Näillä sanoin haluan kohottaa maljan ja toivottaa teille kaikille Tammer Novan rotareille, perheillenne ja läheisillenne oikein hauskaa vappua!!

Pidetään huolta itsestämme, toisistamme ja läheisistämme!

Miia Rajala, Presidentti 2019-2020
Tammer Novan Virtuaalivapputuokiossa 30.4.2020