Marja Palkonen, Ruokapankki

Klubi täyttää tänä vuonna 25 vuotta

Tammer Nova rotaryklubi on tukenut keväästä alkaen Tampereen ev.lut. seurakuntien ruokakassikeräystä 5140 eurolla, eli klubi on lahjoittanut varat 257 kassin sisältöihin (yksi ruokakassi maksaa 20 euroa).

Runsaan 5000 euron summa koostuu klubin hallituksen päätöksillä annetuista avustuksesta ja yksittäisten jäsenten lahjoituksista. Klubina Tammer Nova on myöntänyt ruokakassikeräykseen 2000 euroa, jäsenten lahjoitusten määrä on 3140 euroa. Keväällä jäsenlahjoituksia kertyi 2000 euroa ja nyt syksyllä 1140 euroa.

Elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen Ruokapankista kertoo, että rahasummalla saa runsaasti erilaisia tuotteita. Kuiva ruokakassi sisältää muuttumattoman EU-tuotevalikoiman, mutta lahjoitusvaroilla kassiin saadaan täydentäviä tuotteita. Kylmätuotteita sisältäviä kasseja saadaan puolestaan monipuolisimmiksi proteiinipitoisilla tuotteilla.

Ruokapankin asiakkaat ovat toivoneet esimerkiksi kuivatuotteita, UHT-maitoa, jauhelihaa, suihkusaippuaa ja wc-paperia. Palkosen mukaan lahjoitusvarojen kohdentaminen riippuu vuodenajasta. Edellä kerrottuja tuotteita hankitaan helmikuulle, koska seuraavien viikkojen aikana ruokakasseihin saadaan täydennystä suoraan kauppojen joulunajan ylijäämäruoista.

Vaikka Tammer Novan varainhankinta ruokapankille on tällä erää päättynyt, klubi jatkaa yhteistyötä ev.lut. seurakuntien diakonityön kanssa. Jäseniä on lupautunut vapaaehtoisiksi kuljettamaan ruoka-apua apua tarvitseville. Ruokapankin toimintaan tutustutaan myös klubin viikkokokouksessa tammikuussa.

Tammer Nova haastaa Tampereen ja lähialueiden muut rotaryklubit tukemaan yhteisömme vähävaraisia perheitä, joiden määrä on merkittävästi kasvanut koronaepidemian pitkittyessä. Marja Palkonen arvioi, että ruoka-apua hakevien määrä on tällä hetkellä 25–35 prosenttia korkeampi kuin pandemiaa edeltävänä aikana.

Tammer Novan rotaryklubi juhlii tänä toimintavuonna 25-vuotista taivaltaan osana rotaryjärjestöä. Klubi kostuu 50 aktiivijäsenestä ja kunniajäsenistämme Elisabeth Rehnistä, Marja-Liisa Kokosta ja Irja Tulosesta. Rotaryn mottona on asettaa palvelu itsekkyyden edelle.

Lisätiedot:
Kari Koljonen