Hyvät tammernovalaiset!

Tammer Novan rotaryvuosi 2018 – 2019 päättyy tänään. Tavoitteenamme on ollut tuoda jäsenillemme kiinnostava, monipuolinen vuosiohjelma, jotta saamme nykyistä useamman tammernovalaisen mukaan toimintaamme, onpa kyseessä viikkokokouksiin, tapahtumiin ja projekteihin osallistuminen, isäntäperheenä toimiminen tai vaikka toimikuntatyöskentely. Jokainen meistä voi niin monella tavalla olla mukana tässä yhteisössä.

Kauden aikana on tapahtunut paljon. Chiara saapui elokuussa viettämään vaihto-oppilasvuottaan Suomeen ja Hilja lähti vastaavasti Italiaan. Emilyn kesä kuluu kesävaihdossa Saksassa. Olemme eri tavoin juhlistaneet Rotaryn toimintaa ja hyvää tekevää työtä, mm. järjestämällä End Polio -illallisen ja istuttamalla Tampereen kaupungin ystävällisellä myötävaikutuksella Tammer Novasta ja Rotaryn poliotyöstä kertovan vaahteran von Nottbeck -puistoon. Olemme jälleen kouluttaneet ison joukon nuoria naisia johtamisurapolulle ja tukeneet Osallistumaan-hankkeen kautta ensi syyslomaviikolla Pyynikillä järjestettävää nuorten taidetyöpajaa ja lisäksi kustantaneet kaksi yksinhuoltajaäitiä lapsineen Rotary Fun Day -tapahtumaan elokuussa 2019. Olemme järjestäneet eri tilaisuuksissa arpajaisia, joiden tuoton olemme lahjoittaneet joko Rotarysäätiölle tai omiin paikallisiin palvelu- ja hyväntekeväisyyshankkeisiin. Olemme osallistuneet kaudella käynnistyneeseen IC- toimintaan ja muutama klubimme jäsen on ollut aktiivinen piirin ja valtakunnallisen Rotaryn toiminnassa. Olemme muutamaan otteeseen jalkautuneet yleisön pariin, näin mm. viime kesän Särkänniemi-päivässä ja elokuisessa Hämeenpuiston Puistofiestassa. Osallistumalla yleisötapahtumiin voimme välittää tietoa Tammer Novasta ja sen toiminnasta ja samalla kertoa nuorisovaihtomahdollisuuksista ja isäntäperheenä toimimisesta. Ensi vuonna jälleen, jos saamme paikan Puistofiestasta, on tarvetta sekä hands on -toimijoille että osallistumisestamme viestiä välittäville.

Olemme luonnollisesti osallistuneet piirin tapahtumiin: PETSiin, piirikokoukseen ja piirikonferenssiin sekä Tampereella järjestettyyn valtakunnalliseen rotaryseminaariin usean jäsenen voimin. Kaksi tammernovalaista osallistui RLI-koulutukseen. Vuosi on synnyttänyt klubimme bändin, The Grannies -trion, ja Tammer Novan jäsenten virkistäytymistä tukevan Hiirenkorvarahaston. Olemme myös uudistaneet klubimme verkkosivut ja perustaneet uuden avoimen Facebook-sivun. Eikä vähäisimpänä asiana: olemme olleet kuvernöörin kotiklubi, joten olemme olleet mukana järjestämässä piirin eri tapahtumia kuvernöörin tukena. Paljon muutakin on tapahtunut, vaikka tässä ei ole tarpeen kaikkea luetellakaan.

Viime vuoden kaltaista suurprojektia ei tänä vuonna ollut ohjelmassamme. Syksyllä päättynyt mittava Aistihuoneprojekti tuotti erinomaisen tuloksen. Tämä usean klubin yhteinen projekti saa toivottavasti jatkoa jossain muodossa. Myös yhteydenpito saksalaisen ystävyysklubimme kanssa saisi olla aktiivisempaa. Hampurin maailmankonferenssin vuoksi emme vierailleet Leipzigissä tänä keväänä, mutta ehkä syksyllä palaamme myös tähän suunnitelmaamme.

Olemme kauden kuluessa saaneet joukkoomme upeita eri aloja edustavia jäseniä, yhteensä 7 uutta jäsentä aloitti Tammer Novassa tämän kauden aikana. Hienoa, että olette liittyneet joukkoomme. Osallistukaa, pitäkää yhteyttä kummeihinne – ja kummit, muistakaa kummin tehtävänne.
Iloisten jäsenuutisten lisäksi olemme valitettavasti saaneet eropyyntöviestin Riitta Karikoskelta. Riitta ei tällä hetkellä voi jatkaa klubimme jäsenenä, mutta harkitsee paluuta muutaman vuoden kuluttua. Toivottavasti saamme Riitan jälleen mukaan Tammer Novan toimintaan tämän lyhyen tauon jälkeen.

Kiitän kaikkia tammernovalaisia tästä kaudesta ja erityisesti kauden hallitusta ja muita asioiden toteuttamiseen osallistuneita. Jarmon kuvernöörivuoden teema asiat eivät tapahdu, ne tehdään, on totta niin klubeissa kuin jokaisen meidän kohdalla.

Taidetta, tiedettä ja rotaryaatetta – ajankohtaisuutta unohtamatta: Tämän vuoden teema vaihtuu uuteen Miian presidenttivuoden käynnistyessä elokuussa. Tulkaa mukaan! Ei haittaa, vaikka edellisestä kerrasta olisi aikaa. Me iloitsemme sekä nykyisten aktiivisten jäsenten osallistumisesta, että jokaisesta aktiiviseksi ryhtyvästä jäsenestä. Uusi kausi on aina uusi kiinnostava mahdollisuus. Ratas pyörähtää, uudet ihmiset astuvat tehtäviinsä, klubin toiminta uudistuu. Tulkaa mukaan tekemään Tammer Novasta entistä paremmin jäseniään ja yhteisöään palveleva rotaryklubi. Tulkaa myös viihtymään ja tekemään hyvää. Meidän kaikkien erilainen ammattitaito yhdessä palvelee Tammer Novan toimintaa ja monipuolista kokonaisuutta.

Sydämellinen kiitos teille siitä, että sain olla Tammer Novan presidentti tänä vuonna! Tehdään yhdessä uutta presidenttiämme Miia tukien ensi vuodesta entistä parempi sekä meille, että niille, joiden hyväksi palveluprojekteja toteutamme.

Toivotan teille kaikille iloista, rentoa ja rentouttavaa kesää.

Silja

Silja Minkkinen-Poikolainen
Tammer Novan presidentti 2018-2019 040 5462263
siljan.oma@gmail.com