Hyvät ystävät!

Sydämellinen kiitos siitä, että olette olleet kanssamme viettämässä tätä iltaa.

Iltaan on mahtunut monenlaisia asioita, iloisia ja vakavia. Me rotarit voimme olla iloisia ja ylpeitä siitä, että reilut 30 vuotta sitten rotarit käynnistivät työn polion poistamiseksi maailmasta.

Työ on kesken, mutta olemme todella pitkällä. This close! kuten rotarit sanovat.

Tämä päivä on ollut Tammer Novalle iloinen päivä myös siksi, että istutimme tänään puun tuonne ’takapihalle’, Tampereen yhteen upeimpaan puistoon, Nottbeckin puistoon. Olen suorastaan häkeltynyt, miten sujuvaa yhteistoiminta asiassa olikaan Tampereen kaupungin kanssa. Yhteistyössä on todella vaikuttavuutta. Tampere sai puistoon tarvitsemansa puun Tammer Novalta, ja Tammer Nova sai oman nimikkopuunsa: kauniin, nopean, värikkään vaahteran kokouspaikkansa lähelle muistuttamaan meitä itseämme rotarytoiminnan ilosta ja voimasta, mutta kertomaan myös muille ihmisille rotareiden hyvää tekevästä toiminnasta.

Puun istuttaminen on symbolinen ele.  Haluamme, että vaahteramme kasvaessaan muistuttaa meitä pitkäjänteisestä työstä kohti Rotaryn tavoitetta: parempaa maailmaa kaikille ihmisille, ja että se muistuttaa meitä aina tällä paikalla, meidän kokouspaikallamme, rotarien lupauksesta jatkaa työtä polion poistamiseksi siihen asti, että yhdelläkään lapsella ei enää ole pelkoa sairastua villin polioviruksen vuoksi.

Eikä tässä vielä kaikki. Tänään myös Näsinneula on verhoutunut End Polio logon mukaiseen punaiseen asuun ja Näsinneulan vartta koristaa End Polio -logo. Jos kotimatkanne kulkee Särkänniemen ohi, älkää itse kulkeko ohi, vaan katsokaa, näkyykö logo paikallaan. Jos näky on yhtä upea kuin viime vuonna, suosittelen jopa vaihtamaan kotiinpaluureittiänne siten, että voitte käydä ihailemassa tätä näkyä.

Sydämellinen kiitos, että olitte – ja olette – täällä kanssamme!

Tammer Novan vuosijuhla ja Maailman poliopäivä 24.10.2018, Silja Minkkinen-Poikolainen,Tammer Novan presidentti 2018 – 2019