Projektit

Rotary on palvelujärjestö. Toimimme tunnuslauseemme Palvelu itsekkyyden edelle (Service above self) mukaisesti paikallisesti ja maailmanlaajuisesti. Kansainvälinen humanitäärinen palvelumme toteutuu Rotarysäätiömme koordinoimana ja hyväksyttyjen kumppaneiden kanssa.

Saksalaisten sotilaiden hautausmaa

Hautausmaa sijaitsee 18 km Rovaniemeltä pohjoiseen, Norvajärven rannalla. Opasteet 4-tieltä. Pysäköintialueelta vie noin 0,5 km hiekkapohjainen metsäpolku hautausmaa-alueelle. Hautausmaa on vihitty käyttöön 31. elokuuta 1963. Mausoleumiin on haudattuna yli 2500 toisessa maailmansodassa kaatunutta saksalaista.

Alue on rajattu luonnon-kivistä rakennetulla noin metrin korkuisella kivi-aidalla. Mausoleumin eteisaulassa sijaitsee Ursula Quernerin suunnittelema veistos ”Äiti ja poika”. Päätilassa on 8 riviä kalkki-kivitauluja, joihin on kaiverrettu taulun alla lepäävien vainajien nimi, sotilasarvo sekä syntymä- ja kuolinpäivämäärä. Hautausmaa-alueella on myös kookas teräksinen risti, jonka muistotaulussa on teksti: ” Kunnioituksemme kaikille niille sotilashaudoille, jotka ovat rakkautemme tavoittamattomissa ja siunaamme ne Jumalan rauhaan”.

Lisätietoja:

Eero Pajula
puh: 040-5371198.

Hautausmaa on avoinna yleisölle 1.5.-30.9. Muina aikoina erikoistapauksissa sopimuksen mukaan.

Norvajärvi/Volksbund Deutche Kriegsgräberfürsorge

Video/Norvajärvi/Rotaryklubimme

Esittelyvideo Norvajärven hautausmaasta (YouTube)

Vanhan Sallan sotilashautausmaa virtuaalisesti

Eero Pajulan kertomus virtuaalisen hautausmaan toteutuksesta

Puistometsä

Rovaniemen Rotaryklubit tekivät Rotarypuiston Arktikumin pohjoispuolelle. Puiston puita myymällä ja puistoa hoitamalla on hankittu varoja Rotarysäätiölle ja sitä kautta myös paikallisiin projekteihin.

Revontulilaavu
Rotarypuiston yhteyteen rakennettiin elokuussa 2021 Revontulilaavu, ”kaupungin paras ja hienoin”, kuten tavoite kuului. Kesäkuussa 2022 laavu paloi. Aika näyttää, mitä laavun paikalla tapahtuu…

Puutarharyhmä
Klubimme on tukenut Lapin sairaanhoitopiirin Nuorispsykiatrian puutarharyhmää lahjoittamalla tarvikkeita puutarhatyöhön.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Hotel Santa Claus
Korkalonkatu 29
96200 ROVANIEMI

Aika:
Torstaisin klo 12.00-13.00, lounas klo 11.30 alkaen
Ohjeet/linkki mahdolliseen etäosallistumiseen (vain mikäli esitelmöitsijäkin etänä) julkaistaan tapauskohtaisesti jäsensivuilla (klubin omat ohjeet), salasanan jäsensivuille saat sihteeriltä tai presidentiltä.