Riihimäki-Hausjärvi Rotaryklubi on yksi seitsemästä Silakkasoutua järjestävästä klubista. Soudun avulla kerättyjen varojen luovutustilaisuus järjestetään aina vuorotellen järjestäjäklubeissa. Silallasoutu soudettiin 2.10.2022 Helsingissä (www.silakkasoutu.fi). Tälläkertaa luovutustilaisuus järjestetään Riihimäki-Hausjärvi klubin viikkokokouksen yhteydessä 25.1.2023 Lehmustien Juhlatalossa. Avustuksen lahjoituskirja luovutetaan Suomen ympäristökeskuksen SYKEn kehityspäällikkö Juha Flinkmannille, joka pitää myös esitelmän otsikolla Aikapommeja meren pohjalla – ympäristölle vaarallisten hylkyjen kartoitus R/V Arandalla.

Taustaa
Seitsemän pk-seudun rotaryklubia on 2013 lähtien järjestänyt Silakkasoudun omien lähivesien ja Itämeren hyväksi vuosittain Stadin silakkamarkkinoiden avajaispäivänä. Tapahtumalla kerätyt varat on seitsemän kertaa osoitettu Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesistönsuojeluyhdistykselle jatkuvatoimisen vedenlaadun mittaamiseen.

Uutena kohteena ovat merentutkimusalus Arandalta tehtävät tutkimussukellukset, joilla kartoitetaan Itämeren pohjassa lepääviä maailmansotien aikaisia hylkyjä, räjähtämättömiä ammuksia ja myrkyllisiä aineita. Ne muodostavat yhä kasvavan uhkan Itämeren herkälle luonnolle, joten niiden kartoittamisella on kiire.