Keitä olemme

Riihimäki-Hausjärvi Rotaryklubi on aktiivinen etelähämäläinen rotaryklubi. Kokoonnumme keskiviikkoisin klo 17.30-19 ja 11.30-12.45 Kirkkopuiston seurakuntakodille tapaamaan toisiamme, kuulemaan kiinnostavia esitelmiä ja edistämään hyvää omalla paikkakunnallamme. Käymme myös vierailemassa erilaisissa kohteissa. Tuemme kansainvälisen Rotaryn humanitaarisia projekteja, osallistumme nuorisovaihtoon ja edistämme lähiseudun hyvinvointia.

Heinäkuun 2022 alussa Riihimäen Rotaryklubi ja Hausjärvi-Riihimäki Rotaryklubi yhdistyivät. Uuden klubin nimeksi tuli Riihimäki-Hausjärvi Rotaryklubi.

Olemme osa piiriä 1420. (Linkki ko.sivulle).

Harrastus, jolla on tarkoitus

Olemme keskittyneet nuorisovaihdon tukemiseen. Klubillamme on ollut vaihto-oppilas joka toinen vuosi. Meidän mielestämme nuorisovaihto on mitä parhainta ruohonjuuritason kansainvälistymis- ja rauhankasvatusta.

Olimme mukana Käräjäkosken luontopolun rakentamisessa vuonna 2005.

Vuosina 2015-2018 olimme tukemassa Luetaan yhdessä verkoston toimintaa mahdollistamalla oppimateriaalihankintaa maahan muuttaneiden naisten suomen kieliopintoihin.

Paikallisena toimintana on esimerkiksi LukuRatas, jossa olemme käyneet viikottain lukemassa Kotokartanon palvelutalon asukkaille ajankohtaisista ja alueen tapahtumista.

Klubimme on ollut tukemassa Rotarypiirin 1420 hankkimaa Shelterboxia, joka sisältää päivittäiseen elämään tarvittavia varusteita katastrofialueilla.  Voit seurata Shelterbox Finland 396 sijoitusta tästä linkistä.

Yhtenä toimintamuotona on Idäntyö. Keräämme ja lähetämme vuosittain 20 tonnia erilaista avustusmateriaalia, esimerkiksi vaatteita, kenkiä, rollattoreita, pyörätuoleja. Tätä toimintaa on ollut 20 vuoden ajan. Toivomme tähän materiaalilahjoituksia. Ota yhteyttä toimihenkilöihin.

Olemme mukana Silakkasoudussa, joka soudetaan kirkkoveneillä Finlandia-talolta Töölönlahdelta Kauppatorille. Samalla kerätään varoja, jotka käytetään lähivesien (purojen, jokien, järvien) sekä Itämeren hyväksi vesiensuojeluyhdistyksen kautta.

Vuoden 2016 tuotto 6500 euroa on lahjoitettu 10.1.2017 Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistykselle.

Vuoden 2017 tuotolla  tuimme 100 suomalaista vesistötekoa -kampanjaa.

Silakkasoudun 2019 tuotto 12.000 € luovutettiin Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistykselle automaattisten vedenlaatumittausten jatkamiseksi Vantaanjoessa.

Tästä linkistä silakkasoudun esitteeseen. Tule mukaan soutamaan ja tukemaan Itämerta.

Vaikuttava kansainvälinen verkosto

Rotary on Chicagossa 23.2.1905 perustettu kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysorganisaatio. Rotary Internationalin kotipaikka on Evanston, USA:n osavaltiossa Illinoisissa. Tunnuslauseemme on Palvelu itsekkyyden edelle (Service Above Self).

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Rotary on merkittävä kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö. Suomi on jaettu kuuteen rotarypiiriin, joista yhteen kuuluvat myös Viron klubit. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 klubia, joissa runsaat 10 000 rotaria.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Päiväkokoukset Riihimäen Teatterihotelli, Hämeenaukio 1. Iltakokoukset Kirkkopuiston seurakuntakoti, Kirkkopolku 2. Muut tapahtumat ilmoitetaan tarkemmin lähempänä ko. ajankohtaa.

Pyrimme järjestämään etäosallistumismahdollisuuden Teams:n kautta kaikiin kokouksiin. Osallistumislinkki on jaettu jäsenille sähköpostilla.

Aika:
Pääsääntöisesti keskiviikkoisin klo 11.30-13.00 ja 17.30-19.00, ohjelman mukaan.