Yhteiset projektit

Rotaryklubimme on mukana sekä paikallisessa että maailmanlaajuisessa palvelutyössä monin eri tavoin. Otamme osaa rotareiden nuorisovaihtotyöhön ja tämän rahoittamiseksi keräämme varoja.

Lahjoitamme varoja humanitäärisiin projekteihin Rotarysäätiön kautta. Rotarysäätiö tukee lukuisten projektien avulla äitien ja lasten terveyden kohentamista ja sairauksien ehkäisyä ja hoitoa. Säätiö edistää koulutusta ja lukutaitoa, vahvistaa rauhantyötä sekä kasvattaa paikallistalouksia ja yhteisöjä. Rotarysäätiö edistää puhtaan veden saantia ja hygieniaosaamista siellä missä tälle on tarvetta.

Klubimme osallistuu myös rotareiden aloitteesta käynnistyneeseen työhön polion poistamiseksi maailmasta

Taistelu poliota vastaan jatkuu

Vielä vuonna 1985 joka päivä noin 1000 ihmistä halvaantui polion sairastuttamana. Polioon sairastui vuosittain yli 350 000 uhria kaikkiaan 125 maassa. Jäljellä on vielä kolme maata, joista poliota ei ole saatu poistettua: Afganistan, Nigeria ja Pakistan.

Viime vuoden poliotartuntojen määrä oli enää 22. Tämänhetkinen tilasto kertoo 19 sairastuneesta Afganistanissa ja Pakistanissa.

Suomessa elää edelleen arviolta 4 000 – 6 000 polion sairastanutta. Viimeisin epidemia meillä tavattiin vuosina 1984–1985, jolloin Suomessa ryhdyttiin koko kansan kattaviin rokotuksiin. Monet muistavat vieläkin nämä sokeripalarokotukset.

Rotary-järjestö on tehnyt 33 vuotta omistautunutta ja tuloksellista työtä polion hävittämiseksi. Rotary aloitti PolioPlus-ohjelman vuonna 1985. Se oli ensimmäinen aloite lasten massarokottamiseksi poliota vastaan koko maailmassa.

Rotary on kerännyt ja lahjoittanut kaikkiaan 1,8 miljardia dollaria ja lukemattomia vapaaehtoistyötunteja taatakseen immuniteetin poliota vastaan yhteensä 2,5 miljardille lapselle 122 maassa. Rotaryn kannustamana monien maiden hallitukset ovat osallistuneet polion vastaiseen työhön 7,2 miljardilla dollarilla.

Rotary kerää PolioPlus-ohjelmalle 50 miljoonaa dollaria vuodessa. Bill & Melinda Gatesin säätiö on tukenut kampanjaa lahjoittamalla Rotaryn keräämän summan kaksinkertaisena, eli 100 miljoonaa dollaria vuodessa. Näillä varoilla tuetaan operatiivista toimintaa, terveydenhuollon henkilöstöä, laboratoriolaitteidenhankkimista sekä opetusmateriaalia terveydenhuollon työntekijöille ja vanhemmille.

Poliosta ei parane, mutta sitä vastaan voi rokottaa

Poliomyeliitti (polio) on viruksen aiheuttama halvaannuttava ja jopa kuolemaan johtava infektiosairaus, johon ei ole lääkettä, mutta joka voidaan tehokkaasti ehkäistä rokotuksin. Polio voi tarttua missä iässä tahansa, mutta se vaikuttaa pääasiassa alle viisivuotiaisiin lapsiin.

Viimeisten muutamien jäljellä olevien tartuntojen estäminen on erittäin vaikeaa. Poliota esiintyy maissa, jotka ovat sodan tai konfliktien kourissa, niissä on huono julkinen infrastuktuuri ja paljon erilaisia kulttuurillisia esteitä. Mutta kunnes sitkeä poliovirus on kokonaan kukistettu, aivan jokaisessa maassa on riski sairastua.

Rotarysäätiö

Rotarysäätiö koordinoi ja rahoittaa rotarien maailmanlaajuista palvelutoimintaa. Säätiön työ perustuu vapaaehtoisiin lahjoituksiin sekä pääoman tuottoon, jotka kanavoidaan koulutusprojekteihin ja humanitaariseen avustustyöhön. Tärkeä kannustin on Paul Harris Fellow -tunnustuksen myöntäminen jokaista tuhannen dollarin lahjoitusta kohti. Rotaryn perustajan Paul Harrisin nimeä kantavia PHF-tunnustuksia on myönnetty maailmanlaajuisesti yli miljoona.

Rotarysäätiö on maailman suurimpia yksityisiä hyväntekeväisyystoimijoita, joka aina uudelleen sijoittuu kärkisijoille näiden toimijoiden läpinäkyvyys- ja luotettavuusvertailussa.

Klubissamme on nyt 17 PHF jäsentä. Pyrimme hankkimaan joka vuosi yhden PHF:n ja täten tukemaan Rotarysäätiön toimintaa.  Vuosien aikana klubin jäsenille on myönnetty yhteensä 33 PHF:ää.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Päiväkokoukset Riihimäen Teatterihotelli, Hämeenaukio 1. Iltakokoukset Kirkkopuiston seurakuntakoti, Kirkkopolku 2. Muut tapahtumat ilmoitetaan tarkemmin lähempänä ko. ajankohtaa.

Pyrimme järjestämään etäosallistumismahdollisuuden Teams:n kautta kaikiin kokouksiin. Osallistumislinkki on jaettu jäsenille sähköpostilla.

Aika:
Pääsääntöisesti keskiviikkoisin klo 11.30-13.00 ja 17.30-19.00, ohjelman mukaan.