28.4.2021 Nuorisovaihdon Monipiiri toteutti webinaarin, jossa osallistujia oli 124 eri puolilta Suomea. Puheenvuoroja käyttivät vaihdossa olleet suomalaiset ja ulkomaalaiset nuoret, jotka ovat olleet vaihdossa eri vuosikymmeninä sekä isäntäperheiden edustajat että klubien nuorisovaihtajat kertoen kokemuksistaan. Voi hyvillä mielin sanoa, että rotarit tekevät hienoa nuorisotyötä antamalla nuorille mahdollisuuden itsenäistyä, oppia tuntemaan uusia kulttuureja ja oppia uusia kieliä tai parantaa jo oppimaansa. Näitä asioita nuoret erityisesti korostivat sekä sitä, että ennakkoluulot uutta ja outoa kohtaan katosivat.

Esimerkiksi ransakalinen Hugo ihastui Suomeen niin, että palasi opiskelemaan Suomeen ja toivoo saavansa aikanaan Suomesta työpaikan, jossa voi yhdistää Ranskan ja Suomen. Erityisesti mieleeni jäi meksikolainen tyttö Jade, joka oli pienestä pitäen kasvanut opettajaisänsä opastuksella siihen, että muitakin maita ja kieliä on olemassa kuin englanitilainen kulttuuri. Niinpä kun tuli aika lähteä vaihtoon, hänelle oli itsestää selvää, että hän lähtee Suomeen. Kuopio ja kaikki neljä isäntäperhettä valloittivat Jaden, joten Jade kertoi, että hänellä on viisi isää ja viisi äitiä. Haikeata oli palata vaihtovuooden jälkeen kotiin ja  viisi kuukautta myöhemmin Jade palasi Suomeen suoritettuaan koulunsa loppuun  aikomuksena opiskella Kuopiossa. Nyt hänellä on ammattikorkeakoulututkinto ja hän työskentelee jossakin kuopiolaisessa yrityksessä. Poikaystäväkin on löytynyt täältä ja mikä mahtavinta Jade on anonut Suomen kansalaisuutta, jonka toivoo saavansa noin kolmen vuoden kuluessa. Jade ei pystynyt kylliksi korostaan sitä, kuinka hyvä maa Suomi on!

Muutkin vaihtarit kertoivat siitä, miten Rotary-vaihtovuosi on ohjannut heidän elämäänsä jatkossa ja tehnyt siitä mielekkään ja tarkoituksellisen opiskeluja ajatellen. Suuri osa vaihtareista on sijoittunut erittäin hyvin mm. kielitaitonsa ansiosta.

Isäntäperheiden edustajat kannustivat muitakin ottamaan kotiinsa vaihto-opiskelijan. Se on tunut heidän perheilleen mahdollisuuden oppia uusia asioita ja avannut silmät näkemään laajasti erilaisuutta. Alkukankeuden jälkeen elämä lähtee edistymään ja nuoresta tulee perheen jäsen, oma tytär tai poika.