Anneli Mustakallio

Anttolaan kokoontuivat aiemmin Tourilla mukana matkanjohtajina toimineet Jari, Raija, Timo ja luottokuskimme Tommi Kuopion Tila-Autosta ja Jyrki Savonlinjoilta sekä allekirjoittanut. Kokoonkutsujina olivat Jari ja Tommi, joiden mielestä olisi mukava tavata ja jutella matkamuistoista.

Kokoonnuimme Ollinmäen viinitilalle lounaalle, jonka meille tarjosi Tommin työnantaja. Ruokailupaikka oli viehättävä, vanhasta navetasta rakennettu, ja ruoka oli todella hyvää. Myymälästä sai ostaa tilan viinejä ja niinpä mukaan tarttui pullo valkoisista viinimarjoista tehtyä viiniä, jonka nimi Juortanan Jussi oli otettu kouluajoilta muistamastani lorusta.

Paina tästä lukeaksesi lisää

Kitkat, katkat, pitkät matkat! Sinä ja minä ja Hentun Liisa, Puntun Puavo ja Juortanan Jussi, Kapakka-Lassi ja Myllärin Matti. Ympäri tuvan mua etsittin, eikä minua löyttykänä. Minä vain pankolla makasin.

Ollinmäen tilalla on mahdollista myös yöpyä ja meille oli varattu viimeisen päälle varustettu iso hirsimökki ja aitta. Hirsimökki oli järven rannassa, mutta valitettavasti näkymän järvelle peitti tiheä koivikko. Ruoka, sitä meillä oli mukana paljon! Mikäs sen mukavampaa kuin syödä yhdessä hyvien ystävien kanssa!

Keskustelu kulki aiheesta toiseen ja matkamuistumiin, joita tuli tulvimalla. Sitä ihmeteltiin, että ikäviä juttuja ja ongelmia on sattunut kovin vähän, vaikka kuljetuksessa on normaalivuosina ollut 80–90 nuorta pitkin Keski-Eurooppaa lähes kolmen viikon ajan. Muutama sairastapaus, joista selvittiin terveyskeskuskäynnillä ja yksi lähetettiin kotiin juopumuksen takia, joku sai nuhteet, mutta muuten selvittiin hyvin. Myös kuljettajamme ottivat aktiivisesti osaa järjestyksen valvontaan. Siitä kiitos heille!

Jalkapallo-ottelut aiheuttivat Nizzassa ongelmia, kun liian innokkaat englantilaiset fanit kuvittelivat, että nätit tummat tytöt tulivat heitä varten! Harhaluulo haihtui, kun tarmokkaat matkanjohtajat, rotexit ja bussikuskit panivat fanit järjestykseen. Samassa hotellissa sattui vielä vesivahinko ja useaan huoneeseen virtasi vettä putkirikon takia. Onneksi kaikille hotelli korvasi aiheutetusta häiriöstä huonehinnan.

Nuoret ovat kovin luottavaisia ja ajattelemattomiakin. Yksi tyttö oli jättänyt huoneensa pöydälle 400 euroa. Eihän niitä siellä enää ollut, kun hän palasi takaisin. Se, joka oli ne vienyt, oli varmaan tyytyväinen saamastaan tipistä. Taskuvarkaista varotettiin jatkuvasti. Nuoret selvisivät hyvin, mutta yhdeltä matkanjohtajalta vietiin lompakko housun taskusta. Ne taskuvarkaat ovat ammattilaisia, todettiin.

Matkan kohokohtia ovat olleet Ristikukkula Liettuassa, illallisristeily Tonavalla Budapestissä sekä Dachaun keskitysleiri, joka sai nuoret todella hiljaisiksi.

Ristikukkula on Liettuassa Šiauliain tienoilla sijaitseva uskonnollinen kohde ja suosittu nähtävyys. Risteillä on symbolinen merkitys kansannousujen yhteydessä kadonneiden henkilöiden perheille.

Tietysti muitakin oli, mutta nämä olivat erilaisia.

Nuoret olivat tyytyväisiä matkaansa eikä hintaa moitittu, vaikka se ei ollut halpa. Hyvät hotellit olivat tarpeen, koska noin suurelle joukolle ei olisi löytynyt pienemmistä majapaikkaa. Retkeilymajat Itä-Euroopassa ovat heikkotasoisia ja usein myös turvattomia.

Hyvä järjestys matkalla on kaiken A ja O, varsinkin isoa joukkoa nuoria kuljetettaessa. Siksi kaikilta vaaditaan vanhempien lupa, isäntäklubin suositus ja jokainen allekirjoittaa sopimuksen, jossa hän lupaa noudattaa annettuja rotarisääntöjä.  Lähes kolme viikkoa matkalla ison joukon kanssa ei ole lomamatka, vaan työtä 24 tuntia joka päivä ja vastuu on suuri. Ne, jotka ovat matkan tehneet, muistelevat tehtyä matkaa lämmöllä, kun ovat toipuneet matkasta, ja ovat valmiita useimmiten lähtemään uudestaan, vaikka joutuvat käyttämään siihen aikaa omasta lomastaan. Koronatauon jälkeen tänä vuonna toteutettu Eurotour oli pienempi, n. 50 matkailijaa. Tietojeni mukaan matka onnistui hyvin. Syynä aiempaa pienempään joukkoon löytyy useampia, mutta varmaan sota on yksi ja sen takia kohonneet hinnat.

Vaihto-oppilaat valvojineen Schönbrunnin linnan pihalla Wienissä. Keisarinna Maria Teresia rakennutti ja korjautti Schönbrunnin linnan nykyiseen asuunsa, ja Habsburg-dynastian keisarilliset hallitsijat käyttivät sitä kesäpalatsina.

Vuosikausia Eurotour kulki Länsi-Euroopassa, mutta Ranskassa, erityisesti Pariisissa, alkaneet mellakat olivat niin vaarallisia, että ruvettiin miettimään uutta matkareittiä. Jarilla oli kokemuksia Itä-Euroopan maista ja hänen aloitteestaan Tourille lähdettiin Helsingistä Tallinnaan ja siitä eteenpäin. Ensin se herätti vaihtareissa närkästystä, mutta kun asia selvitettiin, niin he olivat tyytyväisiä, koska Itä-Eurooppa ei varmaan ole ensi valinta myöhemmin.