Keitä olemme

Pavelu itsekkyyden edelle

Rotary on eettisellä pohjalla toimiva kansainvälinen järjestö. Rotarytoiminnan perustana ovat arvomme: palvelu, toveruus, moninaisuus, riippumattomuus ja johtajuus. Me teemme yhteiskuntaa kehittäviä ja rakentavia tekoja muun muassa erilaisten projektien muodossa ilman oman henkilökohtaisen taloudellisen tai muun hyödyn tavoittelua. Tunnuslauseemme on Palvelu itsekkyyden edelle (Service Above Self).

Teemme ympäristöstämme paremman paikan elää toteuttamalla vuosittain useita palveluprojekteja. Muutamia esimerkkejä: autamme apua tarvitsevia, edistämme lapsiperheiden mahdollisuuksia löytää mielekästä tekemistä lasten liikennepuistossa, jaamme stipendejä opiskelijoille, hankimme ja istutamme puita Seminaarin arboretumiin ja olemme olleet apuna COVID-19 rokotuksissa. Järjestämme nuoria Rotaryn kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin tarjoten mahdollisuuksia tutustua elämään muualla.

Tuemme myös Rotarya kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävillä rahalahjoituksilla sekä osallistumalla aktiivisesti rotaryn toimintaan ja palveluprojektien suunnitteluun ja toteuttamiseen myös kansainvälisesti.

Vastineeksi olemme saaneet paitsi mielekästä yhteistä tekemistä ja onnistumisen kokemuksia, myös merkityksellisyyttä aktiivisina yhteisön jäseninä.

Varat palvelutyöhön hankimme jäsenmaksuilla, arpajaisilla ja keräyksillä (tärkeimpänä maailman poliopäivänä järjestettävä END POLIO NOW – lipaskeräys, jossa kerätyt varat käytetään polion hävittämiseen maailmasta). Jo monena vuotena olemme tuottaneet Palveluopas – julkaisun. Palveluoppaassa esitellään yritysten ja yhteiskunnan toimijoiden palveluita.

Kokoonnumme säännöllisesti keskustelemaan ajankohtaisista kuulumisista, kuulemaan rotarien ja kutsuttujen asiantuntijoiden pitämiä esitelmiä mielenkiintoisista aiheista. Käymme myös vierailemassa erilaisissa kohteissa.

Vaikuttava kansainvälinen verkosto

Rotary-järjestö perustettiin Chicagossa 23.2.1905. Siitä on kehkeytynyt kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö.

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Suomi on jaettu viiteen rotarypiiriin, joista yhteen kuuluvat myös Viron klubit. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 klubia, joissa noin 10 000 jäsentä.

Pietari Brahen rotaryklubi perustettiin 22.6.1975. Olemme osa piiriä 1385. Vuonna 2022 perustimme satelliittiklubin Pietari Brahe Center. Yhteensä näissä klubeissa on noin 30 jäsentä. Kummiklubimme on Raahen Rotaryklubi.

Kokoontumistiedot

Paikka: