Osallistuin viime lauantaina klubien toimihenkilöiden koulutukseen (prePETS). Mahdollisuus oli valita osallistuminen presidenteille, sihteereille+ICT tai jäsenyystoiminnan koulutukseen. Valintani osui sihteeriryhmään.

Muutamia ajatuksia lauantain koulutuksesta. Kokonaisuutena koulutus oli hyvää ja mielenkiintoista, vaikka olen osallistunutkin monenlaiseen rotaryvuosieni aikana. Kertaus ei ole koskaan pahasta ja aina voi oppia uusia asioita. Tilaisuutta käytti hyväkseen yli 80 piirimme jäsentä.

Nuori nainen, Tiina Malkamo, Raision Rotaryklubista (Tiina on linkistä avautuvassa kuvassa eturivissä vasemmalla) piti ajatuksia herättävän puheenvuoron jäsenyydestä ja jäsenhankinnasta. Hän oli paneutunut asiaansa todella hyvin. Tilastot kertovat karua todellisuutta siitä, että järjestömme on ikääntymässä hyvää vauhtia, koska lähes 2/3 on jo yli 60-vuotiaita, nuoria sen sijaan vain 2 % jäsenitä, muita siltä väliltä. Mitä pitäisi tehdä, jotta saisimme lisää uusia nuoria ihmisiä kiinnostumaan rotary-toiminnasta. Nuorille ei riitä se, että kerran viikossa tai kahdessa kokoonnumme ruokailemaan yhdessä. Tarvitaan mielekästä toimintaa, jotta voimme vastata nuoriin ruuhkavuosien parissa oleviin ihmisiin. Pettymistä osoittaa se, että sitoutuminen toimintaan lopahtaa kahden vuoden sisällä, jos asia ei vastaa odotuksia. Kauhuskenario oli esiintyjän mielestä se, että kolmen vuoden sisällä rotaryklubit kuihtuvat ja siitä nopeasti koko toiminta meinaa loppua. Kaikkia tarvitaan niin nuoria kuin vanhojakin, mutta toiminnan pitää uusiutua tavalla tai toisella. Hyvä kysymys on, mitä klubin pitäisi tehdä. Olisiko ajatusta siinä, että vierailisimme katsomassa muiden klubien toiminttaa, mitä he ovat tehneet? Piirit 1400 ja 1380 yhdistettiin, jotta jäsenmäärä pysyisi edes kohtuullisena, mutta tällä hetkellä meitä on enää n. 1200 eli suurin piirtei se, mitä piirissä 1400 oli yksinään. Herää kysymys. voisiko nuoria kiinnostaa satelliitti -klubi? Aikaa ei ole hukattavaksi liioin.

Arveltiin myös, että korona saa aikaan sen, että netti- ja hybridikokoukset ovat tulleet jäädäkseen pöytäkokousten rinnalle. Yhteisessä tilassa tuli paljon keskustelua klubien toiminnoista ja täytyy todeta, että monenlaista jäsenet puuhaavat, mutta aina se ei näy ulospäin ja monella paikkakunnalla media ei tahdo ottaa uutisa tai muita juttuja julkaistavaksi. Joku iso tapahtuma voi ylittää uutiskynnyksen. FB:a ja Instagramia käytettäessä ei tarvitse olla kovin virallinen ja näitten käyttämiseen luvattiiin opastusta, jos on tarve. Viestinnän kehittäminen on kaikissa tilanteissa tärkeä asia ja kuvien käyttö suotavaa. Jos itse epäilee valokuvien ottamista ja niiden linkittämistä uutisiin, niin siihenkin saa opastusta. Jorma Tapio Tuiran klubista on tehnyt ohjeet, miten tämä tapahtuu kohtuullisen helposti. Opas löytyy Tuiran klubi verkkosuvuilta ja on kaikkien vapaasti käytettävissä, mahdollisesti myös piirin sivuilta. Näkyvyyttä enemän!

Kuvien käytöstä Jorma muistutti myös, että on kysyttävä ao. taholta, jos käyttää muiden ottamia kuvia, omiansa saa levittää niin paljon kuin tahtoo. Kun kuvia laittaa, on hyvä kertoa, keita kuvissa on, mistä tapahtumasta on kyse ja milloin kuvat on otettu.

Lopuksi tuli mainoskin: Kurikan Rotaryklubi on tehnyt ison työn ja perustanut keskelle Kurikan kaupunkia puiston, joka on varsinkin keväällä kaunis, kun alppiruusut kukkivat. Jos on sielläpäin käymässä, kannatta käydä katsomassa puistoa, jonka kurikkalaiset ovat ottaneet lämmöllä vastaan. Emme mekään huonommaksi jää liikennepuistoinemme!

Pari muistutusta myös: MyRotary sivustoon pitäisi kaikkien tutustua ja tarkistaa, että tiedot ovat ajan tasalla., erityisesti kaipailtiin s –postiosoitteiden oikeellisuutta.

Piiri järjestää kevään aikana lauantaisin koulutuksia ja tiedot löytyvät piirin sivuilta. Tulossa on mm. tietoturvakoulutusta. Kannattaa osallistua, varsinkin kun ei tarvitse lähteä minnekään ja pari tuntia kuluu äkkiä, sen huomasin lauantaina. ”Repetitio est mater studiorum” kuten latinistit sanovat eli kertaus on opintojen äiti ja sitä mieltä minäkin olen!

Anneli Mustakallio