Rotareiden yksi keskeinen tehtävä on pyrkiä auttamaan ihmisiä hädän hetkellä. Rotarypiirin 1410 piirineuvosto selvitti helmikuun lopussa vaihtoehtoja, miten piiri ja sen klubit voivat reagoida Ukrainan sodasta johtuvaan humanitaarisen avun tarpeeseen.

Näistä vaihtoehdoista Nousiaisten Rotaryklubi päätti 2.3. kokouksessaan osallistua ukrainan pakolaisten tukemiseen Puolan rotarypiirin kautta.

Ukrainasta Puolaan on tullut valtava määrä ihmisiä sotaa pakoon. Melkein kaikki näistä pakolaisista ovat naisia ja lapsia. Piirikuvernööri oli ollut yhteydessä koko Puolan alueen kattavan rotarypiirin piirikuvernööriin, DG Wojciech Wrzecionkowski:iin. Puolassa Ukrainasta saapuvia pakolaisia auttavat paikalliset rotaryklubit. Puolalaisten rotaryklubien kautta autamme Ukrainasta Puolaan saapuvia pakolaisia. Puolalaisilla on hyvät yhteydet myös Ukrainaan ja tilanteen niin salliessa he voivat käyttää lahjoitusvarojamme myös Ukrainan puolella tapahtuvaan humanitaariseen työhön. Rahaa käytetään ruokaan, suojaan, terveydenhoitoon ja muuhun välittömään avuntarpeeseen.

Nousiaisten Rotaryklubi on tehnyt 1085 euron lahjoituksen Puolan rotarypiirille maaliskuussa.

Rotary Internationalin julkilausuma Ukrainan konfliktista