Nuorisovaihto

Rotaryn nuorisovaihto on turvallinen ja usein varsin edullinen tapa lähteä ulkomaille vaihto-oppilaaksi.  Rotaryn nuorisovaihto on sertifioitua ja valvottua. Nuorta sitovat rotareiden ohjeet ja säännöt, se on osa turvallisuutta. Nuori ja hänen perheensä koulutetaan vaihtovuoden vaatimuksiin ennen nuoren lähtöä.

Vastaanottava perhe ottaa nuoren perheenjäsenekseen. Vastaanottava rotaryklubi huolehtii mm. saapuvan vaihto-oppilaan koulukustannuksista. Nuori saa myös pientä kuukausirahaa rotaryklubiltaan. Perhe ei saa rahallista korvausta nuoren ylläpidosta.

Suomeen saapuville vaihto-oppilaille tarvitaan isäntäperheitä. Nuori on vaihtovuoden aikana yleensä kolmessa perheessä, noin neljä kuukautta jokaisessa. Kun haluat tarjota turvallisen kodin Suomeen saapuvalle nuorelle, ota yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen.

Kun rotaryklubi ottaa vastaan ulkomaisen vaihto-oppilaan, se tarkoittaa samalla, että meiltä vastavuoroisesti pääsee nuori ulkomaille. Ulkomailla koulunkäynti ei suinkaan aina ole oppilaalle ilmaista, mutta nuoren vastaanottava rotaryklubi vastaa näistäkin kustannuksista. Nuori saa myös samat edut ja huolenpidon kuin maahamme saapuva nuori.

Kiinnostuitko nuorisovaihdosta?

Rotaryn kautta voit päästä vuosivaihtoon, kesävaihtoon tai leirivaihtoon. Näistä eri vaihtomuodoista voit  lukea lisää Suomen Rotaryn nuorisovaihdon sivuilta. Hakuaika seuraavan vuoden vaihtoihin on hakuvuotta edeltävänä syksynä. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä klubimme nuorisoasiamieheen ja kysy lähetämmekö vaihto-oppilaan tulevana vuonna.

Kysy rohkeasti lisää Rotaryn nuorisovaihdosta!

Klubimme nuorisovaihtoasiamies on Kaisa Lahdenkauppi, 044 519 1268, kaisa.lahdenkauppi(at)gmail.com

Toteutamme nuorisovaihtoa yhteistyössä Lieto Vanhalinna Rotaryklubin kanssa, jonka nuorisovaihtoasiamies on Kati Jokinen, 050 343 3155, kati.jokinen(at)lieto.fi

Nuorisovaihto 2023-2024

Vaihto-oppilaamme Argentiinasta Amanda Roberts

Martta Erkkilä lähetettiin vaihtoon Argentiinaan, hänen matkaansa voit seurata Instagramista, alla linkki

Nuorisovaihto 2022-2023

Alarik Björkroth ja Emmalina Laaksonen vierailivat kokouksessamme Parmaharjulla keväällä 2022

Linkistä voi seurata Alarikin matkaa Argentiinan vaihtovuodelta:

Emmalinaa voi seurata hänen instagramin postauksista, alla linkki

Vaihto-oppilaamme Natsuki Okami Japanista esittäytymässä klubikokouksessamme joulukuussa 2019

Natsuki ja Khabo kevään 2020 vaihtokokouksessa.

Khabon vaihto-oppilasvuosi Liedossa tarjosi itsenäisyyttä ja vapautta
Uudenvuoden aattona Kaurinkoskella Takatalon perheessä elettiin haikeita tunnelmia. Perheen Etelä-Afrikasta kotoisin oleva vaihto-oppilas Khabo Masanabo oli lähdössä takaisin kotimaahansa vaihtovuotensa päättyessä.

18-vuotias Khabo kertoo opiskelleensa Liedon lukiossa. Koulussa oli kivaa, mutta samalla myös vaikeaa. lhmiset ovat Suomessa kovin hiljaisia.Mutta kun koulussa lähestyin oppilaita, innostuivat he lopulta puhumaan ja kyselemään kotimaastani sekä vertaamaan maidemme välisistä eroja.  Kaikki oli erilaista, ruoka, sää, ihmiset, kuljetukset ja koulu. Hän kehui Suomen ilmaista kouluruokaa.

Korona ei keskeyttänyt vaihtoa
Vuosi Suomessa teki Khabosta itsenäisen nuoren naisen. Etelä -Afrikassa en voi lähteä yksin ulos, koska siellä ei ole turvallista. Täällä olen voinut yksin vierailla eri paikoissa, eksyäkin ja matkata bussilla kouluun. Jos olen tarvinnut apua, ovat ihmiset olleet valmiita auttamaan minua välittömästi.
Koronapandemia varjosti odotettua vaihto-oppilasvuotta. Khabo oli kuitenkin siinä suhteessa onnekas, että pystyi jäämään Suomeen.
Nyt Khabo palasi kotiinsa vain kymmenen päivää suunniteltua aikaisemmin.
Hän haaveilee paluusta Suomeen
Vuosi Suomessa tarjosi Khabolle aivan päinvastaisia kokemuksia kuin mihin hän aikaisemmin oli tottunut.

Lieto on ollut kaunis paikka asua. Linja-autossa istuessa näkyy vihreää metsää. Kaikki on pientä ja hiljaista. Pyöräretket ovat olleet ihania. Suomesta hän aikoo viedä kotiinsa tuliaisiksi suklaataa ja Muumi-aiheisia tavaroita. Myös paluu Suomeen jonain päivänä on ajatuksissa.

Klubiemme kautta nuorisovaihdossa ovat olleet

OB-vaihto-oppilaat   (ulkomaille lähtevät vaihto-oppilaat):

2006-2007     Tytti Heinonen, Uusi Seelanti

2007-2008    Sini Jalonen, Etelä-Afrikka

2008-2009   Linda Palenius, Meksiko

2010-2011     Fani Hirvinen, USA

Emmi Salo, Meksiko

2011-2012    Jaakko Lahdenkauppi, Australia

2012-2013     Lyydia Palenius, Argentiina

Saara Pennala, Saksa,

Vilma Sainio, Brasilia

2013-2014    Linnea Virolainen, Taiwan