Mitä teemme

Rotarina sinulla on mahdollisuus toimia, vaikuttaa ja tehdä hyvää. Lisäksi saat mahtavan sosiaalisen verkoston ja elinikäisiä ystäviä niin kotipaikkakunnaltasi kuin maailmanlaajuisesti. Voit myös verkottua oman harrastuksesi jakavien muiden rotareiden kanssa rotareiden moninaisissa kansainvälisissä harrastusryhmissä.

Rotaryklubit kokoontuvat joko viikoittain tai rotaryklubin harkinnan mukaisesti harvemmin. Toteutamme palveluprojekteja ja tuemme humanitaarisia projekteja koordinoivaa Rotarysäätiötä. Saamme viikkokokouksissamme kuulla mielenkiintoisia esitelmiä. Koulutamme jäseniämme eri tehtävissä toimimisen kautta ja kehitämme heidän eettistä johtajuuttaan.

Haluamme rotareina vaikuttaa ajankohtaisiin haasteisiin. Tartumme toimeen pysyvien muutosten aikaansaamiseksi – ympäri maapalloa, yhteisöissämme ja itsessämme.

Kauden 2023 – 2024 toimintaa

Kauden 2023-24 presidentti Juha Aalto sai käädyt ja samalla vastuun klubista kannettavakseen

10.10.2023

Klubillamme oli kunnia järjestää Liedon kaupungin Itsenäisyyspäivän juhlan ohjelma Liedon Säästöpankkisäätiön tukemana. Turun Lausuntakerho esitti Yrjö Jylhä -runoteoksen ”Kaivo”.

Sen lisäksi sama esitys järjestettiin yleisöesityksenä 21.1.2024 Liedon SRK_talolla ja esitetään 13.3.2024 koululaisille.

Tammikuussa 2024 teimme erittäin mielenkiintoisen retken

Kauden 2022 – 2023 toimintaa

8.6. presidentin käädyt vaihtuivat Kirstiltä Ilkalle klubimme 40 . juhlassa

8.11.2022 Tutustuttiin hyvinvointialue Varhan suunnitteluvaiheeseen

Jäsenemme Timo Korhonen esitteli arkkitehdin mielenmaisemaa.

27.04.2023 Presidenttimme piti puheen Liedon Maanpuolustajien kivellä, minkä jälkeen siirryttiin valtakunnallisen Veteraanipäivän pääjuhlaan Turkuun.

Kauden 2021 – 2022 toimintaa

8.6.2021 Liedon Sotaveteraanien Korsutuvalla klubimme vietti vaihtokokoustaan. Tuomon johtama toimintavuosi 2020-21 päättyi ja Kirsti hallituksineen aloitti uuden kauden.

28.09.2021

Viikkokouksessa otettiin Teamsillä yhteyttä Lontooseen Unileverin toimistoon. Saimme kuulla miten kansainvälinen yhtiö on liikevaihdon kaksinkertaistamisen ohella pienentänyt 50% hiilijalanjälkeä ja lisännyt sosiaalista vastuutaan. Erityishuomiota on kiinnitetty naisten yrittäjyyden tukemiseen sekä tyttöjen itsetunnon kasvattamiseen erikseen valituissa kolmansissa maissa.

25.10.2021

Evl (evp) Joni Lindeman kertoi meille Afganistanin historiaa ja problematiikkaa tilanteessa, kun kansainväliset joukot ovat poistuneet maasta ja Taleban otti vallan.

01.03.2022 Yritysvierailulla

Toimitusjohtaja Riikka Järvinen

Iloisia jäseniä

08.06.2022 Klubin 40-vuotisjuhla

Klubin ensimmäinen presidentti Antti Haario ja tuleva presidentti Ilkka Virta

Kauden 2020-2021 toimintaa

Klubi on kokoontunut koko syksyn normaaliin tapaan varovaisuutta noudattaen ja mahdollistaen myös verkossa osallistumisen kokoukseen. Vierailuja tai ulkotapahtumia on ollut noin puolet tapaamisista.
Klubi päätti sijoittaa tulevaisuuteen lähettämällä syksyllä 2021 yhteensä 2,5 nuorta vuosivaihto-oppilasta.
Usea klubin jäsenistä on tehnyt koko syksyn veteraanitoimintaa järjestämällä kunniakansalaisillemme erilaista toimintaa. Tänään veimme joulukuusia kunnan vanhusten palvelutaloon ja saimme todella positiivisen vastaanoton.

Kauden 2018-2019 toimintaa

Elämänurahaastattelut

Kauden ohjelmaa leimasi Markun ideoimat elämänurahaastattelut, joita kuultiin kymmenessä klubikokouksessa. Niissä keskusteltiin ja taltioitiin Liedon Museoon noin tunnin haastatteluvideo erityisesti Lietoon liittyvistä aiheista. Haastateltavina olivat Tuomo Peltola, Teuvo Lehtinen, Touko Niemelä, Olavi Nieminen, Kaarlo Kojo, Erkki Saari, Jarmo Helttula, Esko Laine, Liisa Peltola ja Jussi Hakala. Haastattelut kiinnostivat myös jäseniämme ja osanotto näihin kymmeneen kokoukseen oli oikein hyvä. Lyhennelmät haastatteluista on kirjattu kunkin kokouksen muistioon.

Vaeltajat-yleisötilaisuus

Eräänä kauden kohokohtana klubi järjesti kunnantalon valtuustosalissa Liisa ja Tuomo Peltolan Lapin hiihtoretkestä kertovan dokumenttielokuvan esinäytännön. Pienellä ilmoituksella Turun Tienoossa saatiin sali lähes täyteen, eli noin 180 henkilöä saapui paikalle. Samalla heillä oli mahdollisuus haastatella Tuomoa ja Liisaa. Tunnelma on hyvin herkkä, kiitos Liisan ja Tuomon.

Liedon Veteraaniperinnetoimikunta

Liedon Rotaryklubi päätti lähteä mukaan Liedon Sotien 39 – 45 Veteraaniperinnetoimikuntaan. Siinä klubi sitoutuu järjestämään jonkun tilaisuuden kerran vuodessa. Lisäksi klubi voi pitää viikkoesitelmiä sotaveteraaneille ja heidän puolisoilleen ja leskilleen ja esimerkiksi tehdä elämänurahaastatteluja.

Talkoita

Osallistuttiin Liedon Sotaveteraanien korsun kevättalkoisiin seuraavalla joukolla: Liisa, Tarja, Erik, Jukka, Kirsti ja Markku.

Kuljetimme jälleen lietolaisia senioreja seurakunnan järjestämään joulujuhlaan.

Palkitsemiset

Klubi luovutti kesäkuussa 2018 PHF-mitalin Liisa Peltolalle ja kesäkuussa 2019 Tarja Ketolalle kiitoksena heidän erittäin huomattavasta työstään ja panoksestaan Liedon Rotaryklubin hyväksi.

Esko Laine yhdessä Markku Heinosen kanssa luovuttamassa PHF-mitalia Liisa Peltolalle

Tarja Ketola on vastaanottanut samaisen mitalin

Kokoontumistiedot

Paikka: