Vierailimme remontoidulla Lahden kaupungintalolla isäntänä kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja Salpausselkä -rotari Juha Rostedt.

Kaupunginhallituksen sali

Eliel Saarisen suunnittelema Lahden kaupungintalo valmistui 1912, kun Lahdessa oli alle 6000 asukasta.

Kaupungintalossa ovat toimineet kaupungin johdon ja hallinnon lisäksi muun muassa maistraatti, raastuvanoikeus, pastorinkanslia, kirjasto, poliisi, palokunta hevostalleineen ja palomiesten asuntoineen. Kaupungintalon torni toimi aikoinaan palokunnan letkujen kuivatuspaikkana. Monet näistä hallinnonaloista pitävät nyt majaa muualla, mutta viimeisimmän remontin jälkeen talo on edelleen merkittävä kaupungin työpaikka, nyt 165 työntekijä, ennen remonttia viitisenkymmentä.

Kupungintalon torni sisältä nähtynä

Kaupungintalon historiassa on kaksi traagista aikaa. Talvisodassa 1939 palopommi vaurioitti tornia ja ullakkoa. 1981 YLE:n tiloista ullakkokerroksesta alkoi tulipalo, joka tuhosi kattoa ja sammutusvesi turmeli valtuustosalia. Jälkimmäiseen korjaukseen tarvittiin Salpausselkä -rotaria: Matti Haara suunnitteli uudet kattopalkit.

Toivottavasti viimeisen palon muistona on säilytetty tornin hiiltyneitä porrasrakenteita

Kaupunginhallituksen salissa on asioita hoitanut useampikin Salpausselkä -rotari. Paula Kurki-Suonio 4 vuotta jäsenenä, Matti Vornanen 3 kertaa kuultavana tai ehkä paremmin asiantuntijana, kuten myös ”kuultavana” Jukka Anttonen ja myöhemmin myös Paula Kurki-Suonio. Juha Rostedt on asioinut salissa 2008 lähtien.

Valtuustosalissa istuu 59 valtuutettua, lain määräämä minimi, eikä enemmän mahtuisikaan. Ehkä vähemmälläkin tultaisiin toimeen? Valtuustosalissa on sielläkin tarvittu nykyisiä Salpaussekä -rotareita. Matti Vornanen esitteli aikanaan valtuustolle kaukolämmön rakentamista Lahteen. Esitykseen liittyneistä 4 lapiosta keskusteltiin tunti, kaukolämpö saatiin päätetyksi 10 minuutissa.

Valtuuston puheenjohtaja Juha Rostedt työpaikallaan, takanaan ensimmäinen puheenjohtaja, apteekkari ja viisiottelijamestari Hjalmar Fellman.

Paula Kurki-Suonio ja toimiva äänestyskone, nykyisin vain varalla mutta tarpeen

Lahden vaakuna, valtuustosalin kello, sekä vaihto-oppilaamme Michael Wilborne.

Valittu uusi kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen tuli mainituksi vierailulla. Hän muuttaa Lahteen kera puolisonsa ex-ministeri Laura Räty.

Uudistettu sisäpiha

Työhuoneiksi muutettu tyrmä

Katettu sisäpiha kuparikattoineen aiheutti aikanaan runsasta keskustelua kustannusten vuoksi. Ehkä maksoi, mutta rahalla myös saatiin. Lämmin sisäpiha on yksinkertaisesti upea.

Kiitokseksi hienosta vierailusta presidentti Martti Muurinen lahjoitti klubin viirin Juha Rostedtille saatesanoin, jotka liittyivät Lahti Energiaan ja sen tulevaisuuteen.

Ravintolayrittäjä on edelleen hakusessa kaupungintalolle, siitäkin saatiin pienimuotoinen kohu aikaiseksi. Niin tai näin, retki Lahden kaupungintalolle päättyi lounaaseen läheisessä Gastro Pub Myllyssä. Reissuun osallistui 28 rotaria ja avecia, yhtenä heistä vaihto-oppilaamme Michael Wilborne.

Katso lisää 118 -vuotiaan Lahden syntymäpäivästä, jolloin uudistettu kaupungintalo avattiin lahtelaisten tutustuttavaksi.