Reipas 20 rotaria ja avecia kokoontui Hollolan perinteiselle vanhalle kunnantuvalle, ensin lounaalle ja sitten Kyösti Toivosen johdattamana Hollolan kirkkoon ja hautausmaalle.

Seuraavassa poimintoja Kyöstin tarinoista kirkosta ja hautausmaasta:

• Kellotapuli on Engelin ”ylijäämäsuunnitelma”. Kellotapuli piti rakentaa Helsingin tuomiokirkon eteen, mutta keisarin päätöksellä tuomiokirkkoa käännettiin 90 astetta, eikä kellotapulille ollut enää käyttöä. Engel myi suunnitelman Hollolan kirkolla käytettäväksi. Kellotapuli lienee Suomen korkein.
  • Ennen oli tapana haudata vainajia kirkon lattian alle. Makaaberin hajuhaitan vuoksi tapa kiellettiin 1800 -luvulla. Hollolan kirkon alttarin eteen on aikanaan haudattu kymmenkunta tuntemattomaksi jäänyttä vainajaa. Vain yksi hautalaatta on tallella, muut tuhoituivat kirkon lattiaa rakennettaessa. Pappi Bernerin perhe makaa haudassa. Heidän kuolinsyystään emme tiedä. Pappi itse pakeni isovihaa Ruotsiin, perusti sinne uuden perheen ja on sinne haudattuna.

• Pyhäniemen kartanon sukuhauta. Kyöstin takana on paikka neiti Ammondin patsaalle, joka on väliaikaisesti suojassa muualla. Neiti Ammond perusti nälkävuosina 1868 orvoksi jääneille lapsille suojakodin, ja rahoitti myöhemmin tyttökoulun Hollolaan, kun kunnan perustamaan kouluun pääsi vain pojat.
  • Neiti Lotila eli vain muutaman kuukauden. Hänen vanhempansa menettivät tulevaisuususkonsa, ja lahjoittivat omaisuutensa Hollolalle elinikäistä ylläpitoa vastaan. Vanhemmat on haudattu Lahden vanhalle hautausmaalle, kiitoksin Hollolan kunnalta.

• Isä ja hänen kaksi poikaansa olivat 80 vuotta kappalaisena Hollolassa. Entisajan perhesuunnittelussa kannatti laskea, milloin vanhempi veli voisi jättää viran nuoremmalle. Tästä on muistona kolme rautaristiä. Perheen tytär meni naimisiin apteekkarin kanssa, ja sille perheelle kertyi varallisuutta. Siitä todistaa Hollolan hautausmaan ainoa aidattu hauta. Apteekkaripariskunta ei nähnyt yhdenkään viidestä lapsesta kasvavan aikuiseksi, mitä todistaa viisi pientä rististä aitauksen sisällä.
  • Perinteisen yrityksen Naisten Pukutehtaan perustaja on haudattu Hollolan hautausmaalle. Yritys voi edelleen hyvin ja kasvaa jälkipolvien ohjauksessa.

• Suomen sodan ensimmäiset suomalaiset kaatuneet lienee haudattu nimettömän muistomerkin alle rivihautaan. Voitettuaan sodan Venäjä esti suomalaisten muistomerkkien rakentamisen, ja Hollolan hautapaasi säilyi nimettömyytensä ansiosta. Samassa sodassa kaatuneita venäläisiä lienee haudattu Kasakkamäkeen.
  • Tänä vuonna Kyöstin opastuksessa on ollut 330 hollolalaista yläkoululaista, koko ikäluokka. Opastuksen yksi kohde on ollut sankarihauta. Koululaisista aina joku on tiennyt, mikä sankarihauta on, ja joku on tiennyt siellä makaavasta sukulaisestaan. Kyösti on yhdistänyt tapahtunutta nyt Ukrainassa käytävään sotaan, kuten myös läheisen viljamakasiinin, aikansa huoltovarmuuden takaajan.

Kannattaa katsoa upea Kyöstin isännöimä video Hollolan kirkosta!

Lue myös Kyöstin haastattelu YLE:n sivulla.