Pekka Kotiaho osallistui viimeisimpään kirkolliskokoukseen maallikkojäsenenä, sekä insinöörinä lakivaliokuntaan, missä muina jäseninä oli mm. korkeimman oikeuden entinen presidentti.

Kirkolliskokous on Suomen evankelisluterilaisen kirkon korkein päättävä elin, siis tärkeä. Hienoa, että Pekka on tullut valituksi sinne!

Kirkolliskokoukseen osallistujien vaali on monipolvinen juttu, jossa ehdokkaiden kannattaa tarkasti miettiä, mille seurakunnalle ja äänestäjille kampanjansa suuntaa. Vaaliliittoja on sekä liberaali-konservatiivi- että puolue-sitoutumaton -akseleilla.

Kirkolliskokous ei ole kuuluisa nopeista muutosten tuulista. Sekä vaalit että 75 %:n enemmistöpäätökset ovat ankureina vallitsevan tilanteen säilyttämiselle. Lakivaliokunnan yksi oikeusoppinut turhautui tämän kokouksen muutosta ehkäiseviin äänestystuloksiin, ja lähti kesken pois.

Oletpa sitten minkä tahansa seurakunnan jäsen, kannattaa osallistua seurakuntavaaleihin. Niiden tulos ratkaisee, ketkä valitsevat tulevien kirkolliskokousten osallistujat. Toivottavasti Pekka on edelleen heidän joukossaan.

Pekan esitykseen voit tutustua tästä.

Esitystä oli kuuntelemassa 9 jäsentä Upseerikerholla, ja yksi internetissä.