Mika Wahlman kävi opastamassa meitä tietoturvan tärkeisiin asioihin. Niistä tärkein on oma ajattelu. Jos netissä törmää johonkin joka vaikuttaa erityisen kannattavalta rahallisesti, tai muuten vain tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, niin 100 %:n varmuudella se ei ole totta. Houkutteleva ehdotus muuttuukin kalasteluksi, missä huijarin saaliina on tilitietomme, puhelinnumeromme, henkilötunnuksemme, pankkitunnuksemme ja rahamme. Mika kertoi todellisen mutta ikävän tarinan asiakkaastaan, missä lahtelainen Maija menetti huijarille 16.000 €. Maija ei ole yksin, suomalaiset menettivät vuonna 2021 nettihuijareille noin 47 miljoonaa euroa. Poliisille tehtiin vuodessa kaikkiaan 2 500 rikosilmoitusta nettihuijauksista.

Oman ajattelun ja terveen epäluulon lisäksi turvalliset, riittävän pitkät salasanat, kaksivaiheinen tunnistautuminen (tietokone ja kännykkä, tai pankkitunnukset, tai mobiilivarmenne), ja automaattisesti päivittyvät ohjelmistot ja laitteet ovat välttämättömät.

Apua saa paitsi osaavilta ystäviltä myös ammattilalisilta.

Klubimme pohtii, pystymmekö viemään kansalaiskyberturvallisuutta edelleen muihin klubeihin ja ehkä edemmällekin, ja miten sen teemme.

Esitystä oli kuuntelemassa 20 klubin jäsentä.