Rotarit ja avecit sekä Lahden Klubitalon vieraat, yhteensä 20 osallistujaa, aloittivat Hollola -vierailun lounaalla Vanhassa kunnantuvassa.

Maukkaan salaatin ja makkarakeiton jälkeen Kyösti Toivonen johdatti joukon Hollolan kirkolle, historiaa ja legendoja kertoen.

Kirkon kellotapuli on aikanaan Engelin suunnittelema Helsingin suurkirkon viereen. Sattumasta ja Venäjän keisarista johtuen tapuli päätyi Hollolaan.

Kirkon asehuone on itse asiassa kilpihuone, mutta kun nimitys vakiintuu, ei se enää muutu. Kilvet ja vaakunat ovat nyt kirkon sisällä alttarin vieressä. Kilpihuoneen seinällä Jeesuksen toisella puolella piru vetää ihmisiä helvettiin, toisella puolella Pietari päästää taivaan portista sisälle paratiisiin.

Kyösti Toivonen kertoi runsaasti historiaa (ja mahdollista historiaa ja legendoja) pyhimyksistä ja niitä esittävistä patsaista. Erityisen kiinnostavaa hänen kertomassaan oli, miten Ruotsin kuninkaan ja valtion asiat, sodat ja talous ovat vaikuttaneet Ruotsin itämaan (Suomen) historiaan ja Hollolan kirkkoon.

Pyhän Yrjön patsaskin on tuotu turvaan Viipurista Moskovan hyökkäyksen jaloista tarjoamaan pyhimyksen antamaa suojaa ja menestystä sotatoimiin.

Kiitos Kyöstille merkittävästä kulttuuri- ja historiahetkestä! Retken päätteeksi muutamat osallistujat nauttivat Kyöstin kanssa jäätelöt Vanhan kunnantuvan kioskilla lämpimässä kesäsäässä.