Projektit

., aaTällä sivulla esittelemme klubimme projekteja, joilla keräämme varoja mm. nuorisovaihdon rahoittamiseksi. Olemme mukana useissa avustustehtävissä.

Rotary on palvelujärjestö. Toimimme tunnuslauseemme Palvelu itsekkyyden edelle (Service above self) mukaisesti paikallisesti ja maailmanlaajuisesti. Kansainvälinen humanitäärinen palvelumme toteutuu Rotarysäätiömme koordinoimana ja hyväksyttyjen kumppaneiden kanssa.

Klubimme kantavana projektina on jo kymmenenä vuonna ollut:

SAATTOAPUA läheisensä menettäneille – yht henkilö Markku Miettinen 0440 647610.

– hautaustilaisuuksiin pystymme toimittamaan kantajia (1-6) tarpeen mukaan, kun omaisten voimat eivät riitä tai läheisiä kantajia on liian vähän.

Ukrainalaisten avustamiseen osallistumme mm. rahoittamalla yhdessä piirimme kanssa Vastaanottokeskuksen toteuttamaa kielikerhoa ala-asteikäisille pakolaisille. Lisäksi toteutamme yhdessä vapaaehtoisten kanssa Kaverileiriä, joka hakee vielä muotojaan tulevalle kaudelle (sisältää mm. Suomi-muu maailma -pelipäiviä, harrasteisiin tutustumista ja aktivointia, leiriviikonlopun…). Tämä on tarkoitus toteuttaa yhdessä Setlementti Puijolan kanssa, jossa ulkomaisille lapsille ja nuorille suunnattua toimintaa on jo vuosia koordinoitu Kompassi-hankkeen puitteissa.

Ympäristöpalkinto aktiiviselle toimijalle (yksityiselle, yhdistykselle…) tarkasti määriteltävien kriteerien perusteella. Tämä toteutetaan tulevalla kaudella yhdessä ympäristöalan opiskelijoiden ja asiantuntijoiden kanssa. Julkistus ensi keväänä.

Yhdessä Kuopion ja piirin 1430 kanssa toteutamme Sininen Saimaa -projektin, jossa tavoitteena on pelastaa suuri makeanveden järvialue ympäristötuhoilta. Puhdistamme vesistöä mm. mikromuovisuodattimilla ja upottamalla järveen kuusen latvuksia, jotka puhdistamisen ohella toimivat kasvualustoina pieneliöstölle ja lisäävät samalla kalojen selviytymistä.

Osallistumme Kuopion muiden klubien kanssa yhteisiin avustusprojekteihin.

Yhteisprojektina on toimitettu käytöstä vapautuneita koulukalusteita Eestiin jo usean vuoden ajan. Projekti jatkuu edelleen, nyt toimitamme käytöstä vapautuneita kalusteita mm. ukrainalaisten koululaisten käyttöön. Tämä on kierrätystä parhaimmillaan, jolla on aktivoitu useiden klubien rotareja ja samalla toimittu ympäristöä suojelevassa tehtävässä.

Klubimme osallistuu Piirin 1430 klubien kanssa kansainväliseen projektiin.

Intian Kolkatassa Feet for All -projekti on alkanut 2021 ja jatkuu edelleen. Rahoitamme osaltamme jalkaproteesien asennuksia paikallisten luotettavien yhteistyökumppanien avustuksella. Vuonna 2022 asennettiin 1370 proteesia jalkansa menettäneille Kolkatassa. Päävastuu projektin toteutuksesta kuuluu RC Calcutta Chowrenghee ja RI District 3291 (Intia).

– autamme Shelter Box – keräysten turvin ihmisten selviytymistä katasrofialueille. Shelter Boxia esittelemme Kuopion torilla 18.5.2024 piirikonferenssissa (D1430), jolloin myös keräämme varoja hätäaputoimintaan.

– Keräämme varoja myös polion hävittämiseksi kaikkialta – Polio Plus hanke (jo 40 v), johon kaikki jäsenemme osallistuvat vuosittain kerättävällä tukimaksulla.

Kallaveden rotaryklubin aiempia projekteja:

Elämyspäivä koululaisille, mukana sekä ukrainalaisia että suomalaisia lapsia. Taksi1- yrittäjät osallistuivat hankkeeseen turvaamalla edestakaiset kuljetukset Kuopion Eläinpuistoon. Jo matka maaseudulle oli monelle lapselle elämys, koska eivät olleet koskaan käyneet kaupungin ulkopuolella. Eläinpuistossa oli mahdollisuus myös rapsutella ja helliä joitakin eläimiä.

Häkämittarit neuvoloihin Kuopiossa

Sikiönuket neuvoloihin Kuopiossa

Vesihuoltoa Intiassa (kaivoja)

Kuopio-Kallavesi Rotaryklubin esite

Kokoontumistiedot

Paikka:
Ravintola Käskynkkä
Soikkokuja 12
70780 Kuopio

Aika:
Torstai klo 17-18, ruokailu 16-17, aulaparlamentti klo 16 alkaen.
Thursday from 5 PM to 6 PM, dinner in the restaurant at 4 PM.

Pyrimme järjestämään vierailuja yrityksiin (torstaisin) noin klo 16.30 ellei toisin ilmoiteta.
Thursdays we try to organize visits to the companies of the Kuopio area.

Ei tapahtumia.