Rotary avaa mahdollisuuksia

Lämpimästi tervetuloa Kouvolan rotaryklubin kauden avajaisiin.  Hienoa nähdä teitä kaikkia. Tämä ilta tarjoaa ensimmäisen yhteisen mahdollisuuden tutustua uusiin jäseniimme. Toivottavasti esittelet itsesi kaikille illan aikana – turvaetäisyydeltä. Kiitos Sanna Hyyryläinen loistavan kohtaamispaikan tarjoamisesta uudessa hotelli-ravintolassanne.

Aloitamme kauden kolmen klubin jäsenten kanssa noin vuoden mittaisen yhdistymisprosessin jälkeen. Jatkamme Kouvola rotaryklubina, joka perustettiin 1947-48 ja aloitti viikkokokoukset Kymenhovin rakennuksessa. Klubin kasvaessa syntyi tarve uusille klubeille, Kouvola-Kangas 1960 ja Kouvola-Sarkola 1971. Palaamme nyt ikään kuin juurille, erilaisten kokemusten, verkostojen ja perinteiden rikastuttamana. Tavoitteenamme on edelleen rotary-aatteen mukaisesti kehittää itseämme, palvella toinen toisiamme ja vastata yhteiskunnan tarpeisiin joihin muut organisaatiot eivät vastaa. Kouvolan rotary-toiminnasta ja uudistuneesta klubistamme voimme olla ylpeitä jo nyt. 82 jäsenellä olemme itäisen rotarypiirin 1430 suurin klubi!

Kansainvälisen rotaryjärjestön kauden teema ”Rotary Opens Opportunities”, Rotary avaa mahdollisuuksia, sopii hyvin tilanteeseemme. Jäsenyys avaa mahdollisuuksia tutustua uusiin vanhoihin jäseniin ja tarjoaa klubille mahdollisuuden uudistua. Yhdistymisen tekniset asiat ja kauden aloitus ovat vieneet aika paljon aikaa ja energiaa. Kun tämä vaihe on pian ohi, niin seuraavaksi hallituksessamme, jäsenten toiveita kuunnellen, täytyy pohtia mihin alueemme palvelutarpeisiin vastaamme menestyksekkään nuorisovaihdon lisäksi.

Itselleni rotary on avannut mahdollisuuksia jäsenyyden alusta asti, noin vuodesta 2006 alkaen, sitä enemmän mitä enemmän olen osallistunut ja antanut. Ihan alusta muistan kuinka rotarykummini Kari Taskinen vei minut pienelle kanoottiretkelle Sonnanjärvelle. Rotaryn neljän kysymyksen koetta hän ei sentään minulta tentannut, mutta ainakin syntyi lisää hyvää tahtoa ja ystävyyttä, (koe kolme). Sen jälkeen vihkiydyin nuorisovaihtoon, johon sain opit maailman parhaalta perehdyttäjältä Per Rosenbergilta. Myöhemmin perin häneltä nuorisovaihtoasiamiehen pestin. Rotary-matkani varrella olen nauttinut kunniajäsen Pekka Olkun tahdikkuudesta ja koskettavista rotaryviisiminuuttisista sekä sotilaiden, yrittäjien, hallintoihmisten, insinöörien, konsulttien, johtajien ja lääkäreiden valaisevasta seurasta.

Presidenttinä sain luotsata yhdistymistämme yhdessä Sanna Hyyryläisen ja Jukka Sipilän sekä työryhmämme kanssa. Vaikka omasta klubista luopuminen sen omine perinteineen oli minullekin vähän haikeaa, niin tutustuminen paremmin Sannaan ja Jukkaan ja muihin uusiin ihmisiin sekä eri klubien toimintaan virkisti ja avasi taas uusia mahdollisuuksia. Olen ikuisesti kiitollinen siitä hyvästä hengestä ja osaavasta valmistelutarmosta jota te, Sanna, Jukka, Matti, Jari, Markku, Katja, Teija, Anna-Mari ja Jarmo, osoititte yhdistymisprosessin aikana! Voit yrittää tehdä huipputiimin, mutta huipputiimejä ei tehdä vaan ne syntyvät jos ovat syntyäkseen. Minusta on tuntunut kuin olisin ollut kanssanne huipputiimissä.

Kouvolan rotaryklubin uusi lähtö perustuu yhdessä sopimillemme ajatuksille. Tavoitteenamme on olla kiinnostava, keskusteleva, kunnioittava ja kansainvälinen klubi. Haluamme toimia myös edelläkävijäyhteisönä, kehitysmyönteisen keskustelun alustana ja Kouvolan tulevaisuuden rakentajana.

Saimme yhdistymisprosessin lopuksi kokoon monipuolisen ohjelman syyskaudelle. Tästä on hyvä jatkaa ja parantaa yhteistä juoksua alueemme ja maailmamme parhaaksi. Kouvolan rotaryklubin ammattilaisten ja johtajien verkosto tarjoaa mahdollisuuksia jäsenillemme eri elämänvaiheissa; henkilökohtaiseen ja ammatilliseen kasvuun, ystävyyksiin, ja palveluun!

Nauttikaamme kesäillasta Urajärvellä!

Ari Lindeman