Kartta latautuu...

11.12.2024

Hotelli Arthur

Wikipedia (ote):
Riikka Elsi Anneli Pakarinen[1] (ent. Manner, s. 24. elokuuta 1981 Varkaus) on keskustaa edustava poliitikko ja puolueen varapuheenjohtaja, Suomen Urheiluliiton puheenjohtaja huhtikuusta 2023 lähtien[2] sekä Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja. Pakarinen on Espoon kaupunginvaltuutettu ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen valtuutettu.

Pakarinen valmistelee väitöskirjaa EU:n puolustuspolitiikan tulevaisuudesta Lapin yliopistossa. Koulutukseltaan Pakarinen on yhteiskuntatieteiden maisteri Lapin yliopistosta ja kauppatieteiden maisteri Joensuun yliopistosta.

Ura ja poliittinen toiminta
Pakarinen on työskennellyt Eero Reijosen eduskunta-avustajana vuosina 2007–2008 sekä ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrysen lehdistöavustajana Euroopan parlamenttiin vuosina 2008–2009.

Pakarinen on toiminut opintojensa ohella matkaoppaana Lapissa ja myyjänä Hesburgerissa.[3] Opintojen aikaisista työsuhteista pisimmät olivat Stora Ensolla markkinointitehtävissä.

Pakarinen toimi Varkauden kaupunginvaltuutettuna vuosina 2004−2009. Pakarinen oli ehdolla vuoden 2007 eduskuntavaaleissa, ja vuoden 2009 europarlamenttivaaleissa hänet valittiin Euroopan parlamenttiin keskustan listalta.[4][5]

Europarlamentissa Pakarinen kuului Euroopan liberaalidemokraattien liiton ryhmään. Hän oli jäsen aluekehitysvaliokunnassa ja EU:n ja Venäjän parlamentaarisessa yhteistyövaliokunnassa ja varajäsen ympäristön, kansanterveyden ja elintarvikkeiden turvallisuuden valiokunnassa, maatalouden ja maaseudun kehittämisen valiokunnassa sekä AKT:n ja EU:n yhteisessä parlamentaarisessa edustajakokouksessa. Pakarinen puhuu suomea, ruotsia, englantia, portugalia, espanjaa, saksaa ja vähän ranskaa.

Keskustan puoluekokouksessa kesällä 2012 Pakarinen valittiin yhdeksi puolueen kolmesta varapuheenjohtajasta.[6] Hän ei ollut ehdolla puoluejohtoon ja europarlamenttiin enää vuonna 2014.[7][8]

Vuodet 2015-2017 Pakarinen työskenteli Metsäteollisuus ry:n johtoryhmässä ja edunvalvontapäällikkönä.[9]

Pääministeri Juha Sipilä kutsui Pakarisen esikuntaansa ja EU-asioiden neuvonantajakseen vuoden 2017 tammikuussa.[10]

Vuoden 2017 kuntavaaleissa Pakarinen äänestettiin ensimmäisen kerran Espoon kaupunginvaltuustoon ja vuoden 2022 aluevaaleissa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen valtuutetuksi.

Panimo- ja vivoitusjuomateollisuuden toimitusjohtajaksi Pakarinen nimitettiin vuonna 2019.[11]

Pakarinen valittiin tammikuussa 2020 Suomen Urheiluliiton varapuheenjohtajaksi ja puheenjohtajaksi huhtikuussa 2023. Hän on tässä tehtävässä ensimmäinen nainen.[12]

Valtiovarainministeri Matti Vanhasen EU-erityisavustajana Pakarinen työskenteli 2020-2021.[13]

Syyskuussa 2020 Oulussa järjestetyssä Keskustan puoluekokouksessa Pakarinen valittiin toisen kerran Keskustan varapuheenjohtajaksi.[14]

Lokakuussa 2021 Pakarinen oli perustamassa Suomen startup-yhteisö -nimistä yhdistystä. Hän toimii yhdistyksen toimitusjohtajana.[15]

Yleisurheilija
Nuorena Pakarinen oli SM-tason yleisurheilija. Hänen seuransa oli Varkauden Kenttä-Veikot ja valmentaja Kari Kuvaja.

Pakarinen edusti Suomen tyttöjä Suomi–Ruotsi-maaottelussa vuonna 1999 ja sijoittui 2 000 metrin esteissä neljänneksi. Kalevan kisoissa hänen paras sijoituksensa on kuudes 3 000 metrin esteissä vuonna 2006. Joukkuekilpailujen paras tulos on 4×800 metrin viides sija viestijuoksun SM-kilpailuissa Lahdessa 2005. Nuorten SM-kisoista hänellä on kaksi pronssia, molemmat 2 000 metrin esteistä vuosilta 1998 (alle 23-vuotiaat) ja 2000 (alle 20-vuotiaat).[16]

Tilaisuuden kummina Heikki Malinen