Kartta latautuu...

Päiväys ja aika
24.05.2023

Hotelli Arthur

Mr. Rastas joined TVO in 1972. His responsibility area covered engineering, development, licensing, nuclear safety assessments, nuclear waste management programs, quality assurance, training and public information. Mr. Rastas retired from the position of the executive vice president of TVO in 2004.

Mr. Rastas has been in 1995-2004 a vice chairman of Posiva’s Board of Directors. That company is responsible to implement the final repository for spent fuel in Finland.

Mr. Rastas has been deeply involved in activities to start a new nuclear power plant project in Finland since the early 1980’s. He was the director of the department in charge of, among other things, the preparatory phase (environmental impact assessment, feasibility studies, licensing, bid inquiry specifications, bid evaluation) of the OL3 project until the signature of the delivery contract at the end of 2003.

Mr. Rastas has been a member in several national and international organizations, like Finnish Advisory Committee on Nuclear Energy, Governing Board of WANO Paris Center, INPO’s International Participant Advisory Committee, EPRI’s Advanced Nuclear Plant Utility Coordination Committee, Nordic Owners Group (NOG), and Steering Committee for the Energy Division of VTT. He has acted as the first chairman of the FinNuclear Association established by Finnish nuclear industry in March 2011.

Mr. Rastas has been also a member or a chairman of the international Steering Committees of several development projects for new reactor types (AP 1000, BWR 90, BWR 90+, ESBWR and SWR 1000).

After his retirement from TVO, Mr. Rastas has been acting as an independent consultant. He has had more than 50 consulting assignments with the IAEA, e.g. a chairman or a participant in consultant and technical meetings dealing with the initial phases of nuclear power programs. In addition, he has been working as a consultant in the preparatory phases of nuclear power plant projects in several countries.
Vierailijan kumminan on Esko Mäkelä

Googlen käännöskoneen suora käännös ilman korjauksia:
Rastas aloitti TVO:ssa vuonna 1972. Hänen vastuualueensa olivat suunnittelu, kehitys, luvat, ydinturvallisuusarvioinnit, ydinjätehuolto-ohjelmat, laadunvarmistus, koulutus ja tiedotus. Rastas jäi eläkkeelle TVO:n varatoimitusjohtajan tehtävästä vuonna 2004.

Rastas on toiminut vuosina 1995-2004 Posivan hallituksen varapuheenjohtajana. Tämä yhtiö vastaa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen toteuttamisesta Suomessa.

Rastas on ollut vahvasti mukana uuden ydinvoimalaitoshankkeen käynnistämisessä Suomessa 1980-luvun alusta lähtien. Hän toimi osaston johtajana, joka vastasi muun muassa OL3-hankkeen valmisteluvaiheesta (ympäristövaikutusten arviointi, toteutettavuustutkimukset, lisensointi, tarjouskyselyn eritelmät, tarjousten arviointi) toimitussopimuksen allekirjoittamiseen asti vuoden lopussa. 2003.

Rastas on ollut jäsenenä useissa kansallisissa ja kansainvälisissä järjestöissä, kuten Suomen ydinenergian neuvoa-antavassa komiteassa, WANO Paris Centerin hallintoneuvostossa, INPO:n kansainvälisessä osanottajakomiteassa, EPRIn Advanced Nuclear Plant Utility Coordination Committeessa, Nordic Owners Groupissa (NOG), ja VTT:n energiatoimialan ohjausryhmä. Hän on toiminut Suomen ydinteollisuuden maaliskuussa 2011 perustaman FinNuclear ry:n ensimmäisenä puheenjohtajana.

Rastas on ollut myös useiden uusien reaktorityyppien (AP 1000, BWR 90, BWR 90+, ESBWR ja SWR 1000) kehityshankkeiden kansainvälisten ohjauskomiteoiden jäsen tai puheenjohtaja.

TVO:sta eläkkeelle jäätyään Rastas on toiminut itsenäisenä konsulttina. Hänellä on ollut yli 50 konsultointitehtävää IAEA:ssa mm. ydinvoimaohjelmien alkuvaiheita käsittelevien konsultti- ja teknisten kokousten puheenjohtaja tai osallistuja. Lisäksi hän on työskennellyt konsulttina ydinvoimalaitoshankkeiden valmisteluvaiheissa useissa maissa.
Vierailijan kummina on Esko Mäkelä