Vuositeema

Rotary Internationalin vuositeema

Rotaryn tuleva presidentti Stephanie Urchick ilmoitti, että kauden 2024-2025  teema on The Magic of Rotary (Rotaryn taika) ja kehotti jäseniä tunnustamaan ja vahvistamaan järjestön voimaa pelastaa ihmishenkiä.

”Älkää ymmärtäkö minua väärin – emme aio lopettaa poliota tai tuoda rauhaa maailmaan sauvaa heiluttamalla ja sanomalla hauskoja sanoja”, Urchick sanoi tuleville piirikuvernööreille Rotary International Assemblyssä 8. tammikuuta. ”Se on sinusta kiinni. Luot taikuuden jokaisella valmistuneella projektilla, jokaisella lahjoitetulla dollarilla ja jokaisella uudella jäsenellä.”

Stephanie Urchick, Rotary Club of McMurray, Pennsylvania, USA  kertoi näkevänsä Rotaryn taikuuden  auttaessaan asentamaan vesisuodattimia Dominikaanisessa tasavallassa. Kaksi poikaa katseli, kuinka likainen vesi tuli suodattimeen, ja valui sitten puhtaana ulos toisesta päästä.

Rauhan priorisointi

Urchick kehotti jäseniä puolustamaan Rotaryn toimintasuunnitelmaa, löytämään tasapainon jatkuvuuden ja muutoksen välillä ja työskentelemään rauhan puolesta. Hän aikoo isännöidä presidentin rauhankonferenssia vuonna 2025, jonka teema on ”Parantuminen jakautuneessa maailmassa”.

Rotarylla on pitkä historia rauhan edistämisessä rauhankeskusten verkostonsa kautta, Urchick huomautti. Keskukset sijaitsevat huippuyliopistoissa ympäri maailmaa, ja ne ovat kouluttaneet lähes 1800 rauhanstipendiaattia, jotka työskentelevät nyt yli 140 maassa. Uusin keskus, joka sijaitsee Bahçeşehirin yliopistossa Istanbulissa, Turkissa, toivottaa tervetulleeksi ensimmäisen luokan stipendiaattinsa vuoden 2025 alussa.

Tasapainottaa jatkuvuutta ja muutosta

Urchick korosti myös jatkuvuuden ja muutoksen tasapainottamisen tarvetta, jotka molemmat vaikuttavat Rotaryn toimintasuunnitelmaan.

”Suunnitelmassa on kyse parhaiden ideoiden rakentamisesta, ei niiden hylkäämisestä”, hän sanoi. ”Edessämme on kova tasapainotus. Meidän on muututtava itsemme ja pysyttävä uskollisina sille, mitä olemme.”

Hän pyysi kuvernöörejä tekemään kaikkensa, jotta klubin kokemus olisi jäsenille vastustamaton.

”Se saattaa tarkoittaa sitä, että alueellanne tehdään asioita”, hän sanoi. ”Jos piirisi on toiminut yhdellä tavalla 50 vuoden ajan, on luultavasti aika arvioida asiaa uudelleen. Jos piirisi klubi ei ole aktiivinen tai menettää jäseniään, ehkä on aika perustaa uusi klubi, joka sopii paremmin paikkakuntaan. Se, että klubi tai piiri ei ole muuttunut vähään aikaan, ei tarkoita, ettei kukaan kaipaisi muutosta.”

Kokoontumistiedot

Paikka: