Tiistaina 22.10.2019 toteutettiin Kiuruveden rotaryklubin tutustumiskäynti Metsä Group´in biotuotetehtaalle. Mukana oli Kiuruveden rotaryveljien lisäksi Iisalmen ja Pyhäjärven klubilaisia, puolisoita ja muita asiasta kiinnostuneita yhteensä 35 matkalaista.

Matkaan lähdettiin Rytkösen bussilla, poikettiin lounaalla Suolahden Hotelli-Ravintola Keiteleessä ja saavuttiin klo 13.00 biotuotetehtaan Pro Nemus -näyttelytiloihin. Aluksi vierailijat saivat kahvitarjoilun ohessa seurata tehtaan esittelijän ja videon kautta tiiviin kuvauksen Äänekosken uuden biotehtaan ja Metsä Oyj:n toiminnasta.

Esityksen jälkeen jakaannuimme kahteen ryhmään ja tutustuimme näyttelytilojen monipuoliseen tarjontaan. Yhdistämällä virtuaalitodellisuutta, aitoa luontoa ja elämyksellisyyttä Pro Nemus kertoo metsäteollisuuden mahdollisuuksista ja siitä, kuinka suomalainen puu muuntuu erilaisiksi tuotteiksi.

Pro Nemus on latinaa ja tarkoittaa ”metsän puolesta”. Keskus näyttelyineen tarjoaa mieleenpainuvia elämyksiä viemällä kävijät todentuntuisille virtuaalimatkoille Metsä Groupin tehtaille tai metsätöihin hakkuukonesimulaattorilla. Oikeat puut, elävät viherseinät ja modernit puupinnat reunustavat näyttelypisteitä, joissa voi tutustua biotuotetehtaan ekosysteemiin, metsäteollisuuden tuotteisiin ja niiden matkaan maailmalle. Yksi vaikuttavimmista installaatioista on pimeä interaktiivinen tila, jossa kerrotaan kestävästä metsien käytöstä.

Erityisen ansiokas oli Äänekosken rotaryklubin sihteerin, Matti Linnalan panos. Hän hoiti kaikki ennakkojärjestelyt paikan päällä ja esitteli itse yli 30 vuotta yhtiössä toimineena selkeästi ja mielenkiintoisesti uuden tehtaan toimintaprosessit.

Tästä kaikesta kiitoksena lahjoitimme Matille kiuruvetisen Erälautasen tarjottimen ja Kiurun Leipomon jo kuuluisaksi tulleen mammuttiruisleivän.