Keitä olemme

Kiuruveden Rotaryklubi on perustettu vuonna 1981 yli 30 innokkaan jäsenen yhteisönä. Ensimmäisenä presidenttinä oli Matti Pesonen ja kummiklubina toimi Siilinjärven Rotaryklubi Kiuruvedellä syntyneen kiinteistöneuvos Antero Pennasen johdolla.

Kiuruveden klubin perustava kokous pidettiin 24.2.1981 21 veljen voimin. Kuva on klubin charter-juhlasta 22.5, jossa puhetta pitää PG Kim von Weissenberg.

Monipuolista toimintaa

Klubimme on vuosien saatossa osallistunut lukuisiin paikallisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin. Yksi tärkeimmistä paikallisista projekteista tällä hetkellä on joulupakettien lahjoittaminen seurakunnan diakoniatoimikunnan suosittelemille vähävaraisille perheille. Kevätlukukauden päättyessä jaamme tunnustuksena stipendejä yläasteen ja lukion oppilaille. Keväällä 2019 lahjoitimme yhdessä Iisalmen Rotaryklubien kanssa Pikkuiset – sikiönukkesarjoja perheneuvoloille ja kouluille käytettäväksi äitiysneuvonnan ja terveysopetuksen tukena. Olemme pariin otteeseen olleet mukana lahjoittamassa Shelterbox – telttasarjoja hätämajoituskäyttöön maanjäristysalueille. Näkyvin toimintamuoto kuitenkin Kiuruvedellä on ollut kansainvälinen nuorisovaihto, jonka avulla 14 kiuruvetistä nuorta on päässyt opiskelemaan kokonaiseksi kouluvuodeksi valitsemaansa ulkomaiseen kohteeseen. Saman verran ulkomaisia nuoria on saapunut vuodeksi opiskelemaan Kiuruveden lukioon. Vuodesta 1985 alkaen olemme Rotarysäätiön kautta olleet mukana Polio+ kampanjassa hävittämässä poliota maailmasta. Poliotapaukset ovat tuona aikana vähentyneet 350000:sta alle 10 tapaukseen vuosittain. Poliota tavataan nykyään vain kahdessa sodan kurimuksessa olevassa kehitysmaassa.

Osana kansainvälistä Rotarya

Rotary on kansainvälinen järjestö, joka muodostuu samalla tavalla ajattelevista ihmisistä – ihmisistä, jotka haluavat tehdä hyvää omalla paikkakunnallaan ja ympäri maailman. Rotaryklubeja on melkein jokaisessa maassa, Suomessakin lähes jokaisella seutukunnalla niin kaupungeissa kuin maalaiskunnissakin. Rotareilla on paikallisia palveluprojekteja ja yhdessä toisten klubien kanssa kansainvälisiä projekteja, joilla halutaan vaikuttaa tämän päivän akuutteihin haasteisiin. Rotarina jokaisella on mahdollisuus toimia ja vaikuttaa. Lisäksi saa mahtavan sosiaalisen verkoston ja paljon elinikäisiä ystäviä.

Rotary tekee määrätietoista työtä, jotta maailmasta tulisi parempi paikka elää. Kehitämme kansainvälisiä suhteita, rakennamme rauhaa, parannamme monin tavoin ihmisten elinolosuhteita auttamalla yhteisöjä torjumaan elämää uhkaavia sairauksia kuten polio, HIV/AIDS ja malaria. Tuemme niin ikään hankkeita, joiden avulla ihmiset saavat puhdasta vettä, paremman sanitaation ja hygienian. Pyrimme parantamaan ihmisten mahdollisuuksia parempaan terveydenhoitoon, jotta äidit ja lapset voisivat elää terveempää elämää ja kasvaa normaalisti. Tavoitteenamme on myös auttaa yhteisöjä huolehtimaan lasten peruskoulutuksesta, vähentää sukupuolten välistä eriarvoisuutta ja edistää luku- ja kirjoitustaitoa myös aikuisten keskuudessa sekä tukea paikallisia talouksia ja yhteisöjä turvaamaan kunnollisen ja tuottavan työn kaikenikäisille.

Rotaryn tunnuslause on ”Service Above Self” – Palvelu itsekkyyden edelle. Palvelu kanavoituu käytännön toiminnaksi viiden palveluväylän kautta, jotka ovat klubipalvelu, ammattipalvelu, yhteiskuntapalvelu, kansainvälinen palvelu ja nuorisopalvelu.

Rotary toimii yli 200 maassa ja jäseniä sillä on kaikkiaan yli 1,2 miljoonaa. Suomessa ja Virossa on yhteensä yli 300 rotaryklubia. Klubit kutsuvat jäsenikseen paikkakuntansa hyvämaineisia ammattimiehiä ja -naisia.

Kokoontumistiedot

Paikka: