Nuorisovaihto

Rotaryn nuorisovaihto on turvallinen ja usein varsin edullinen tapa lähteä ulkomaille vaihto-oppilaaksi.  Rotaryn nuorisovaihto on sertifioitua ja valvottua. Nuorta sitovat rotareiden ohjeet ja säännöt, se on osa turvallisuutta. Nuori ja hänen perheensä koulutetaan vaihtovuoden vaatimuksiin ennen nuoren lähtöä.

Vastaanottava perhe ottaa nuoren perheenjäsenekseen. Vastaanottava rotaryklubi huolehtii mm. saapuvan vaihto-oppilaan koulukustannuksista. Nuori saa myös pientä kuukausirahaa rotaryklubiltaan. Perhe ei saa rahallista korvausta nuoren ylläpidosta.

Suomeen saapuville vaihto-oppilaille tarvitaan isäntäperheitä. Nuori on vaihtovuoden aikana yleensä kolmessa perheessä, noin neljä kuukautta jokaisessa. Kun haluat tarjota turvallisen kodin Suomeen saapuvalle nuorelle, ota yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen.

Kun rotaryklubi ottaa vastaan ulkomaisen vaihto-oppilaan, se tarkoittaa samalla, että meiltä vastavuoroisesti pääsee nuori ulkomaille. Ulkomailla koulunkäynti ei suinkaan aina ole oppilaalle ilmaista, mutta nuoren vastaanottava rotaryklubi vastaa näistäkin kustannuksista. Nuori saa myös samat edut ja huolenpidon kuin maahamme saapuva nuori.

Kuvissa sivun yläosassa poseeraa kummiklubimme vaihtari muutaman vuoden takaa, Peter Davidson Kanadasta. Peter on todellinen monilahjakkuus ja oppi suomen kielenkin muutamassa kuukaudessa! Hän vieraili useaan otteeseen meidänkin klubissamme oppien mm. pajupillin teon Ipen opastuksella.

Kauhava Härmät Rotaryklubin kautta nuoria on lähtenyt lähinnä kesä- ja leirivaihtoon:

Kesävaihto

Haluatko vaihtoon, mutta kokonainen vuosi ulkomailla tuntuu liian pitkältä ajalta? Kesävaihto voi olla sinulle hyvä valinta. Kesävaihdossa vietät kuukauden ulkomailla isäntäperheessäsi ja saavut isäntäperheen nuoren kanssa kotiisi toiseksi kuukaudeksi. Kahden kuukauden kielikylpy ja tutustuminen uuden sisaruksesi kotimaahan sekä oman maasi tapojen ja elämänmuodon esittely saapuvalle nuorelle takaavat erilaisen kesän.

Kesävaihto on hiljalleen kasvattanut suosiotaan, nyt vaihtoon lähtee vuosittain noin 50 nuorta. Vaihtomaita on Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa. Vaihtoon hakeutuvien maatoiveet jakautuvat melko tasaisesti, mutta suosittuja maita ovat mm. Espanja ja Yhdysvallat. www.rye.fi

Kesävaihtarimme Ella Kangas toi tuliaisina viirin hollantilaiselta rotaryklubilta. Vastaanottajana presidentti Kari Janhunen. Viikkokokous 28.1.2015.

Leirivaihto

Rotaryklubit järjestävät teemaleirejä useissa eri maissa: Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa. Leirivaihto on vaihtomuodoista lyhyin, 2 – 3 viikkoa. Nuoret asuvat osan ajasta leirin yhteismajoituksessa, osan isäntäperheessä. Leirivaihdossa yhdistyvät kansainvälisyys, nuorta kiinnostava teema sekä tutustuminen yhden perheen kautta myös paikalliseen elämäntapaan. Suomeen ulkomaisia nuoria houkuttelee erityisesti luonto, usein yhdistettynä taiteeseen, kulttuuriin tai liikuntaan. Ulkomaiset leirit tarjoavat lukuisia vaihtoehtoja ratsastuksesta trekkaukseen ja kaupunkikulttuurista ekoturismiin. Leirien järjestäjät ja teemat vaihtuvat vuosittain.

Leirivaihtoon voivat hakeutua 15 – 18 -vuotiaat nuoret, osa leireistä on tarkoitettu myös tätä vanhemmille nuorille. Hinnat ja tarkemmat lisätiedot löydät nuorisovaihdon kotisivuilta: www.rye.fi

Kiinnostuitko nuorisovaihdosta?

Rotaryn kautta voit päästä vuosivaihtoon, kesävaihtoon tai leirivaihtoon. Näistä eri vaihtomuodoista voit  lukea lisää Suomen Rotaryn nuorisovaihdon sivuilta. Hakuaika seuraavan vuoden vaihtoihin on hakuvuotta edeltävänä syksynä. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä klubimme nuorisoasiamieheen ja kysy lähetämmekö vaihto-oppilaan tulevana vuonna.

Kysy rohkeasti lisää Rotaryn nuorisovaihdosta!
Klubimme nuorisovaihtoasiamies: Toni Uusimäki, puh. 040 021 6176

Kokoontumistiedot