Projektit

Rotary on palvelujärjestö. Toimimme tunnuslauseemme Palvelu itsekkyyden edelle (Service above self) mukaisesti paikallisesti ja maailmanlaajuisesti. Kansainvälinen humanitäärinen palvelumme toteutuu Rotarysäätiömme koordinoimana ja hyväksyttyjen kumppaneiden kanssa. Olemme perustamisestamme lähtien halunneet kehittää myös omia projekteja, joilla edistämme paikkakunnan ihmisten hyvinvointia.

MINÄ EN KIUSAA -kampanja

Syksyllä 2020 aloitimme vuoden teemamme mukaisen kaikenlaista kiusaamista vastustavan kampanjan. Kiusaamisesta puhutaan tä nä päivänä paljon. Siitä kirjoitetaan paljon. On syntynyt kampanjoita jotka leviävät somessa kulovalkean tavoin, kaikki kiusaamista vastaan. Tämä on hyvä asia.

Myös me Kauhava Härmät Rotaryklubissa haluamme osaltamme estää kiusaamista ja kutsumme kaikki mukaan – yhdessä saamme aikaan enemmän!

Klubimme ideoima, suunnittelema ja toteuttama MINÄ EN KIUSAA -TEEPAITA tuli myyntiin marraskuussa. Myynnistä saadut tuotot käytämme toiminta-ajatuksemme mukaisesti hyvään tarkoitukseen – ja nyt teemanamme on kiusaamisen vastustaminen. Sarjaan kuuluva PIPO valmistui heti perään ja olikin yllättävän suosittu. Pipon heijastavat tekstit loistavat hyvin autojen valoissa! Pipossa on vastakkaisilla puolilla teksti suomeksi ja englanniksi.

Pipot ja T-paidat voi tilata verkkokaupastamme – samalla osallistuu hyväntekeväisyyteen:

Tsemppiryhmä

Aivan klubimme alkuvuosina järjestimme Tsemppiryhmän, johon kouluterveydenhoitajan kutsumana koottiin 3–6 -luokkalaisia ylihärmäläisiä. Ryhmässä pidettiin hauskaa liikkumalla ja touhaamalla, tutustuttiin erilaisiin harrastusvaihtoehtoihin, kokattiin terveellistä ruokaa, ts. tehtiin yhdessä asioita ja tsempattiin itseä ja toisia ryhmäläisiä aktiiviseen elämäntapaan. Ryhmään koottiin syksyisin uudet jäsenet. Tsemppitoiminta jatkui 3-4 vuotta aktiivisesti ja varojen keräämiseksi klubi järjesti mm. Tsemppilenkki-juoksutapahtuman ja Tsemppi Bike Tour -pyöräilytapahtuman, joihin haastettiin yrityksiä, yhdistyksiä ja yksityisiä.

MPEAK

Vuodesta 2017 olemme keväisin järjestäneet MPEAK-tapahtuman Kauhavan lentokentän alueella (MPEAK = moottoripyöräilijän ennakoivan ajon koulutus). Koulutus on tarkoitettu ja tarpeellinen kaikille moottoripyörän ajoluvan omaaville motoristeille riippumatta henkilön ajokokemuksesta ja taidoista. Sisältö perustuu Liikenneturvan materiaaleihin ja harjoituksiin sisältäen sekä teoriaa että runsaasti ajoharjoitteita. Kurssiohjelman ovat laatineet ja koulutuksesta vastaavat kokeneet MPEAK-kouluttajat. Kurssi on järjestetty upealla LSK Business Parkin alueella ja käytössä on ollut jopa Kauhavan lentokentän kiitorata! Kurssille on osallistunut nelisenkymmentä motoristia ja kurssilaisilta tullut palaute on ollut erinomaista.

Komiat-lehti 18.5.2017.

Puolukoita vanhuksille

Jo muutamana vuonna syyskuussa kymmenkunta Kauhava Härmät Rotaryklubin jäsentä on tehnyt puolukkaretken Vallamin metsään. Kohtuullinen saalis on lahjoitettu vanhusten hoitokoteihin – joko perattuna tai perkaamattomana, toiveiden mukaan. Jotkut vanhukset nimittäin haluavat tehdä sellaista työtä, jota eivät vuosiin ole voineet tehdä, – perata puolukoita!
Rotaryklubit kautta maailman auttavat omilla paikkakunnillaan monin tavoin lapsia, nuoria, vanhuksia ja puutteenalaisia sekä parantavat yhteisöjensä viihtyvyyttä. Rotarien toistaiseksi merkittävin maailmanlaajuinen hanke on polioviruksen juuriminen maailmasta.
Puolukoiden lahjoittaminen voi yhtäkkiä tuntua pienenlaiselta hankkeelta jos vertailukohdaksi otetaan polion hävittäminen maailmasta. Tällä pienellä teolla saattaa kuitenkin olla suuri merkitys liikuntarajoitteiselle tai muistisairaalle vanhukselle: metsän tuoksu, kirkkaat värit, kevyt puuhailu ja mahdolliset muistikuvat nuoruuden päiviltä toimivat erinomaisena terapiana. Pienetkin teot ovat tärkeitä. Puolukat on lahjoitettu Leporantaan Alahärmässä, Iltakelloon Kauhavalla, Sointulaan ja Hoivakartanoon Ylihärmässä.

End Polio Now

Pidämme arvossa kansainvälisen Rotary Internationalin ponnisteluja ja järjestön arvokasta työtä polion hävittämiseksi maapallolta. Pelkästään tähän työhön Rotary on suunnannut runsaasti vapaaehtoisvoimaa sekä yli 1,2 miljardia US-dollaria. Klubimme osallistuu myös tähän työhön vuosittain.

Rotary Riikka Muurimäki lähdössä keräyslippaan kanssa matkaan syksyllä 2011.

Kokoontumistiedot

Paikka: