Presidentti Juha:

Ja jälleen on aihetta kiittää. Meitä oli lauantaina huippu joukko pohtimassa rotaryklubimme tulevaisuutta klubin historian ensimmäisessä Toimintapäivässä. Oli ilo kuunnella sitoutunutta punnittua puhetta, joka meni pintaa syvemmälle ja huomista pidemmälle. Jatkojakin sovittiin, mikä näkyy tulevassa toiminnassamme. Luvassa on mm. klubin strategian päivitys. Kaunis keväinen sää sekä hyvä ruoka siivitti meitä hyvin rohkeaankin keskusteluun, mikä oli päivämme tarkoituskin. 75-vuotias klubimme on astumassa uuteen, jossa on ilo olla mukana. Ohessa Niinan ja minun alustuksemme lauantailta silmäiltäväksenne. Emme ole ollenkaan ohjelmatoimisto, vaan vahvalla arvopohjalla nykyajassa toimiva yhteisö.

Juha AKAAN ROTARYKLUBI – TOIMINTAPÄIVÄ

Presidentti Juha avaamassa Toimintapäivää rennolla mutta asiallisella tyylillä.

Tarkkaavainen yleisö.

Lea valmistelemassa esitystään…

…tältä se näytti.

Hilkalla ja Timolla aiheena uudet ohjelma-avaukset.

Lounaspirtiltä toimitettu ruokailu kuului päivän ohjelmaan.

Ohessa presidentti Juhan kutsu ajatuksineen Toimintapäivään:

Moi

Täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, että emme ole mikään kapakan nurkkapöydässä kokoontuva epämäärinen poppoo, vaan kohtuullisessa kuosissa oleva 75-vuotias rotaryklubi. Tällä toimintakaudella klubiin on tullut kuusi uutta jäsentä ja seitsemäs jäsen kutsutaan ihan kohta. Jokainen jäsen on – yhtä lukuun ottamatta – käynyt vähintään kolmessa viikkotapaamisessa. Aaro on klubimme kunniakas seniori, ja hänen poissaolonsa on ymmärrettävää. Viikkotapaamisia on ollut toimintavuonna paljon, vapaita vähän. Tapaamisissa on käynyt 14-17 jäsentä – siis miltei joka viikko. 75-vuotijuhlaillallisille osallistui lähes koko joukkomme, muutamaa sairastumista lukuun ottamatta,  ja tunnelma oli ymmärtääkseni katossa. Ohjelmaideoita on tullut paljon ja ohjelma on saanut myönteistä palautetta. Meillä on kaksi julkisuudessa olevaa projektia vesireppu ja 9. luokkalaisten työelämään tutustuminen. Kolmas projekti RYLA starttaa syyskuussa.

Olen hyvin ylpeä tästä porukasta ja tällä hetkellä hyvin mielelläni rotari.

Kehitettäväähän silti aina on ja siksi olen kutsunut koolle toimintapäivän. Minä en ole päivän vetäjä, vaan ohjelma koostuu neljästä teemasta, jonka toteutustavan päättävät itsenäisesti kutsumani vetäjät:

• Juha/Niina                  Rotaryn eettinen pohja
  • Jukka/ Reijo Ä           Akaan Rotaryklubin strategia
  • Hilkka/Timo              Uusia ohjelma-avauksia
  • Lea/(Pauliina           Toiminta näkyväksi – uusia jäseniä

Osiot kestävät vähintään tunnin, mutta jos tarvetta on, keskustelu saa jatkua. Tarkoitus on, että klubi keskustelee. Tällaisia toimintapäiviä on piirissä toteutettu mm. Lahden seudulla tilanteissa, joissa klubeihin on kaivattu todella uusia avauksia. Onko meillä tällaiselle tarvetta, sen päättävät viime kädessä jäsenet.

Osioiden otsikoiden alle olen kirjannut omia ajatuksiani asioista, mitä voisi käsitellä. TE PÄÄTÄTTE, miten ja millä teemoin osion läpi viette.

Olen toista kertaa presidenttinä ja onneksi klubi on aivan toinen yhteisö kuin 2006-2007, jolloin olin presidentti edellisen kerran. Eteenpäin on menty, mutta joitakin ajatuksia tässä toimintakauden aikana aina tulee, ja onneksi myös menee. Vierastan edelleen mm. presidenttikeskeisyyttä. Onneksi nyt onneksi olemme kulkemassa kohti aikaa, että kokonaan uudet toimijat astuvat tehtäviinsä, koska se on rotaryn tavoite ja muutoksen edellytys. En ainakaan itse halua olla minkäänlaisen muutoksen este, saati perinteiden itsetarkoituksellinen säilyttäjä.

Maailma muuttuu nyt niin kovaa vauhtia, että se vääjäämättä näkyy myös klubissamme. Tekoäly ei ole leikkikalu, eivät sitä ole sähköiset palvelutkaan. Rotary on rauhanyhteisö, mutta maailma menee yhä hullumpaan suuntaan. Mitäs me teemme? Jne, jne.

Juha