Jouko sai rotaryvieraan Itävällasta

Viikkokokouksemme alkuun Jouko Pakarinen kertoi, miten rotarius toimii yli rajojen. Itävaltalainen rotaristi ja motoristi otti Joukoon yhteyttä WhatsApillla ja kysyi voisiko tulla vierailulle hänen mökilleen pohjoiseen. Joukolle sopi ja itävaltalainen oli vaikuttunut Lapista ja hiljaisuudesta. Hienoa verkottumista ja rotariutta.

Jouko Pakarinen ojensi itävaltalaisen Rotaryklubin (Korneuburg) viirin uudelle presidentillemme Marita Lisitsinille.

Vaihto-oppilaat kertoivat kokemuksiaan

Australialainen Lily kertoi suomeksi perheestään ja kotikaupungistaan Rockhamptonista. Parin ensimmäisen kuukauden aikana Suomessa on saanut nähdä jo paljon ja koulu on alkanut. Lilyn tavoitteena on oppia sekä suomea ja ruotsia, oppia tuntemaan suomalaista elämäntyyliä ja kulttuuria ja kokeilla kaikenlaista.

Australialainen Lily kertoi perheestään ja kuulumisiaan.

Belgiasta palannut vuosivaihtarimme Iida kertoi vaihtovuodestaan. Iida oli pienessä kaupungissa, Nevillessä. Perheet olivat ihania ja vuosi oli täynnä tapahtumia. Hänen oli mahdollista käydä myös lomamatkalla Kreikassa. Iida kiitti rotareita tästä hienosta mahdollisuudesta, kokemus oli mahtava. Ranskan kieli on matkan jälkeen entistä parempi.

Iida kertoi kokemuksiaan Belgian vaihtovuodesta.

Roopen kesävaihto toi jalkapallon EM-kisojen jännityksen mukanaan

Roope oli Länsi-Saksassa Herbornin kaupungissa kolmen kuukauden kesävaihdossa. Hän sai paljon kokeuksia saksalaisesta elämäntyylistä pilvenpiirtäjien ja EM-jalkapallokisojen siivittämänä. Hän pääsi myös liitolentämään paikallisen Rotaryklubin avustuksella. Lisäksi hän piti erityisesti tutustumisesta Kölnin hienoon kaupunkiin. Roope puhui saksaa jo hyvin mennessään, mutta taito karttui hyvin matkan aikana. Kiitokset rotareille, että tällainen kokemus mahdollistui.

Roope antoi saksalaisen Dillenburgin Roraryklubin viirin presidentti Marita Lisitsinille.

Iidan ja Roopen tuomat viirit klubillemme.

Vaihto-oppilashaku on parhaillaan meneillään

Klubimme nuorisoasioista vastaava Päivi Lindholm oli ollut Hämeenlinnan lukioiden vanhempainillassa kertomassa rotarien vaihto-oppilastoiminnasta. Uusien vaihto-oppilaiden hakuaika ensi syksylle 2025 on nyt, joten viekää sanomaa eteenpäin nuorille ja heidän vanhemmilleen.