Varainhankinta ja lahjoitukset

Yrityskummi

Rotareilta kuntolaitelahjoitus Kuunarille

28.3.2018

Uudenkaupungin Rotaryklubin syksyn 2018 teemana oli vanhuspalvelut. Yhdistyksen viikkokokouksissa kaupungin vanhuspalvelujen työntekijät ovat käyneet esittelemässä toimintaansa ja vastavuoroisesti klubi on hankkinut kuntoutus- ja arviointiosasto Kuunarille monipuolisen harjoituslaitteen.

– Nuorisovaihto on tärkeä osa toimintaamme, mutta tällä kertaa halusimme tukea myös ikäihmisiä. Kyselimme Kuunarin osastonhoitaja Elina Harikkalalta toiveita ja hänellä oli heti esittää konkreettinen laite, josta osastolla olisi paljon hyötyä, kertoo yhdistyksen presidentti Ari Nivola.

Ihan mitään peruslaitetta ei kuitenkaan haluttu vanhuksille tarjota, vaan nykyaikainen ja nimenomaan ikäihmisiä varten suunniteltu kuntolaite.

– Hinta oli sen verran korkea, että emme sellaista yksin pystyneet hankkimaan, vaan haimme yhteistyökumppaneita mukaan. Asia oli niin hyvä, että kaikki lähtivät heti mukaan.

Hankkeen yrityskummit olivat

Hankittu laite on crosstrainer-laite, joka tarjoaa ärsykkeitä koko keholle. Sitä poljetaan ja samalla käsillä ”hiihdetään.” Kuormituksen voi säätää ja laite näyttää monenlaisia arvoja askelten määrästä ja energiankulutuksesta lähtien.

– Laitetta voidaan myöhemmin täydentää, jolloin siihen saadaan lisää seurantaominaisuuksia. Nytkin jo esimerkiksi sykemittaus onnistuisi sykevyön avulla, kertoo Elina Harikkala. Sen käyttö on täysin äänetöntä ja aktiivien esimerkin toivotaan innostavan muitakin asukkaita kokeilemaan.

– Mitään harjoitusohjelmia ja tavoitteellisia treenejä ei ole tarkoitus tehdä, mutta asukkaita kuntoutettaessa sillä voidaan tehdä sopivan pituisia yksilöllisesti treenejä lihaskunnon ylläpitämiseksi ja palauttamiseksi esimerkiksi sairauden tai leikkauksen jälkeen.

Vanhusten käyttöön tulevien laitteiden tulee olla äärimmäisen turvallisia, mutta toisaalta helppokäyttöisiä. Rotarien lahjoittamssa crosstrai

nerissa on esimerkiksi kääntyvä istuin, jolloin siihen pääsee helpommin ja toisaalta käsilaitetta voidaan käyttää hihnojen avulla, jos puristusvoima ei riitä normaalikahvojen käyttämiseen.

Uusi laite on ollut Kuunarin käytössä ja parisen viikkoa ja se aktiivisessa käytössä. Elina Harikkala esittikin lämpimät kiitokset rotareille ja mukana olleille yrityksille.

– Laite on kallis emmekä olisi pystyneet sellaista itse hankkimaan. Tästä on meille paljon hyötyä tulevinakin vuosina.

Kokoontumistiedot

Paikka: