Keitä olemme

Rovaniemi Santa Claus Rotaryklubi on nuorempi Rovaniemen kahdesta rotaryklubista. Kokoonnumme (normaalioloissa) lounaskokoukseen torstaisin klo 11.30-12.45 Hotelli Santa Clausiin tapaamaan toisiamme, kuulemaan kiinnostavia esitelmiä ja edistämään hyvää omalla paikkakunnallamme. Käymme myös vierailemassa erilaisissa kohteissa. Tuemme kansainvälisen Rotaryn humanitaarisia projekteja, osallistumme nuorisovaihtoon ja edistämme lähiseudun hyvinvointia.

Klubimme on perustettu 6.10.1965. Kummiklubimme on Rovaniemen Rotaryklubi. Klubissamme on n. 60 jäsentä. Olemme osa piiriä 1385.

Rotaryklubimme on ”syntynyt uudelleen” 1.7.2020, kun kaksi klubia, Rovaniemi Santa Claus Rotaryklubi ja Rovaniemi-Napapiirin Rotaryklubi, yhdistyivät uudeksi Rovaniemi Santa Claus Rotaryklubiksi, jonka perustamispäivä on Rovaniemi-Napapiirin Rotaryklubin perustamispäivä ja nimi Rovaniemi Santa Claus Rotaryklubi.

Harrastus, jolla on tarkoitus

Nuorisovaihtoa teemme säännöllisesti lähettämällä yhden lappilaisen nuoren vaihto-oppilaaksi ja toimimalla isäntäklubina Rovaniemelle saapuvalle vaihto-oppilaalle. Mielestämme nuorisovaihto on mitä parhainta ruohonjuuritason kansainvälistymis- ja rauhankasvatusta.

Paikallisesti olemme tukeneet mm. Lapin ensi- ja turvakotia ja Lapin sairaanhoitopiirin Nuorisopsykiatrian yksikön puutarhaterapiaa sekä talkoilla että lahjoituksilla.

Klubimme hoitaa Norvajärvellä sekä sodassa kaatuneiden saksalaisten sotilaiden hautausmaata että norjalaisten Suomen rintamalla kaatuneiden vapaaehtoisten muistomerkkiä.

Tämä ”Norvajärvi -projekti” on tärkeä osa klubimme toimintaa sekä toiminnallisesti että taloudellisesti. Hautausmaalla vierailee vuosittain toistakymmentätuhatta vierasta. Hautausmaan hoitoon liittyy kunnossapidon ja neuvonnan lisäksi suuri määrä eri tehtäviä: kirjeenvaihto, korkean tason vierailut, uusien löydettyjen vainajien hautausmaalle siirto, matkailuoppaiden kouluttaminen sekä seppeleiden ja kukkalaitteiden toimittaminen hautausmaalle jne.

Rovaniemen rotaryklubien yhteinen hanke on Rovaniemen rotaryklubien puistometsä. Puisto on Ounasjoen rantamaisemissa lähellä Arktikumia, Rovaniemen keskustan tuntumassa. Klubit keräävät varoja eri hankkeiden rahoittamiseksi tarjoamalla puistometsästä lunastettavaksi puita 100 euron kappalehintaan. Puita voi lunastaa itselle, omalle organisaatiolle tai lahjaksi.

Pidämme arvossa kansainvälisen Rotary Internationalin ponnisteluja ja järjestön arvokasta työtä muun muassa polion hävittämiseksi maapallolta. Pelkästään tähän työhön Rotary on suunnannut runsaasti vapaaehtoisvoimaa sekä yli 1,2 miljardia US-dollaria.

Vaikuttava kansainvälinen verkosto

Rotary on Chicagossa 23.2.1905 perustettu kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysorganisaatio. Rotary Internationalin kotipaikka on Evanston, USA:n osavaltiossa Illinoisissa. Tunnuslauseemme on Palvelu itsekkyyden edelle (Service Above Self).

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Rotary on merkittävä kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö. Suomi on jaettu kuuteen rotarypiiriin, joista yhteen kuuluvat myös Viron klubit. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 klubia, joissa runsaat 10 000 rotaria.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Hotel Santa Claus
Korkalonkatu 29
96200 ROVANIEMI

Aika:
Torstaisin klo 12.00-13.00, lounas klo 11.30 alkaen
Ohjeet/linkki mahdolliseen etäosallistumiseen (vain mikäli esitelmöitsijäkin etänä) julkaistaan tapauskohtaisesti jäsensivuilla (klubin omat ohjeet), salasanan jäsensivuille saat sihteeriltä tai presidentiltä.

Ei tapahtumia