Kesä on saapunut ja rotaryvuosi 2023-2024 on tulossa päätökseensä. Nyt on aika presidentin roolissa katsoa miten meidän vuotemme meni, ennen kuin siirrymme kesälaitumille rotarypuiston nurmikonleikkaus puuhiin sekä valmistautumaan tulevaan uuteen rotaryvuoteen.

Rovaniemen Rotaryklubin vuosi eteni rotaryn vuositeeman “Create Hope in the World” ja oman vuosisuunnitelmamme mukaisesti. Saimme toteutetuksi melkein kaikki tavoitteemme ja vuoden varrella kehittelemme myös uusia projekteja. Tänä vuonna kiihdytimme yhteistyötämme Santa Claus Rotaryklubin kanssa ja pidimme peräti seitsemäntoista yhteistä tilaisuutta.

Heti alkukaudesta uudelleen rakensimme rakastetun Revontulilaavun Rovaniemi Santa Claus Rotaryklubin sekä kaupunkilaisten ja yhteistyökumppaneiden kanssa avoimilla talkoilla. Revontulilaavun avajaiset pidettiin lokakuussa arvovaltaisessa seurassa ja piirikuvernööri Petri Keränen myönsi Rovaniemen rotariklubeille Rotary Internationalin presidentin edustajana kautensa ensimmäisen kerran palkinnon merkittävästä yhteiskuntateosta. Revontulilaavu kiinnosti myös paikallista mediaa ja siitä julkaistiin juttuja niin Lapin kansassa, Uudessa Rovaniemessä sekä Rotary Norden lehdessä.

Revontulilaavun uudelleenrakennus

Osallistuimme myös perinteiseen tapaan Rovaniemen Wanhoilla Markkinoilla hyväntekeväisyystyöhön Rotarirulettia pyörittämällä sekä keräsimme myös hienon summan avustuksia End Polio Now -keräyksessä hyväntekeväisyyteen. Uutena avauksena teimme Kuusamon Rotaryklubin kanssa yhteistyötä myymällä hienoja vuosikalentereita, joiden tuotot lahjoitimme poliokeräykseen.

Rovaniemeläisille ja kaupungissa vieraileville olemme tänäkin vuonna ylläpitäneet avointa kirjahyllyä Sampokeskuksessa sekä huolehtineet osaltamme rotarien puistometsän kunnossapidosta. Rotarypuiston ja Revontulilaavun aluetta kehitettiin kaupunkilaisilta tulleen palautteen perusteella.

Tällä kaudella päätimme yhdessä Santa Claus Rotaryklubin kanssa panostaa erityisesti yhteisiin yritys- ja yhteisövierailuihin. Kiitokset LapIT, BRP Finland, Suomen Punaisen Ristin Lapin piiri, Rovaniemen Palloseura, Lapin yliopisto, Rovaniemen lentoasema, Norrhydro, Kunnon Paikka sekä Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskus inspiroivista ja innostavista vierailuista! Rovaniemen klubit järjestivät myös Helsingin matkan, jonka aikana tutustuttiin eduskuntaan sekä useisiin muihin kohteisiin.

Nuorisovaihtotoiminnan osalta Maija saapui takaisin Suomeen Kolumbiasta nuorisovaihdosta ja pääsimme kuulemaan hänen kokemuksistaan maailmalla. Valmistelimme tulevan kauden vaihto-oppilaamme Hilman matkaa Australiaan ja odotamme tulevan kauden vuoden vaihteessa meille vaihto-opiskelijaa Australiasta.

Rotarien pitämissä viikkokokouksissa olemme saaneet kuulla ajankohtaisia esitelmiä niin omilta veljiltämme ja siskoiltamme, kuin myös heidän esiintymään pyytämiltään vierailta. Erityisen iloinen olen klubimme jäsenmäärän kasvusta ja neljän uuden innostavan rotarin Victorian, Antin, Matiaksen ja Vilman saapumisesta klubiimme.

Olemme entistä enemmän jakaneet tietoa toiminnastamme ja viestineet Facebookissa sekä www-sivuilla niin suomeksi kuin englanniksi. Ilahduttavasti kokouksissamme ja tapaamisissamme on ollut vieraita niin Singaporesta, Espanjasta kuin Iso-Britanniastakin. Singaporelaiset veljet ja siskot saapuivat vieraaksemme niin syksyllä kuin keväälläkin. Italialaisia veljiämme ja siskojamme tervehdimme yhdessä Joulupukin kanssa, mikä varmasti tarjosi ikimuistoisia elämyksiä myös perheiden pienimmillekin.

Klubimme toiminnan kehittämiseksi ja tulevan kauden suunnittelun tueksi järjestimme kauden päätteeksi jäsenkyselyn, jonka tulokset olivat rohkaisevia. Kyselyyn vastasi noin 1/3 jäsenistämme ja suositteluindeksi (NPS, Net Promoter Score) kipusi 64:ään. Avoimessa palautteessa yhteisöllisyytemme, rento meininki, hyvä ilmapiiri sekä avoimuus keräsivät kiitosta. Erityisenä kehityskohteena tulevaan toimintaan on varainhankinnan kehittäminen. Tästä on yhteistä hyväntekeväisyystyötämme hyvä jatkaa!

Suositteluindeksi (NPS)

Rovaniemen Rotaryklubin puolesta haluan toivottaa Teille kaikille sekä läheisillenne rentouttavaa kesäaikaa. Innostavia rotaryhetkiä tulevan kauden presidentille Tonille sekä uusille toimihenkilöille tulevaa rotaryvuotta varten. Kiitokset kaikille erinomaisesta yhteistyöstä toivon luomisessa maailmaan!

Manu Pajuluoma
Rotaryvuoden 2023-2024 presidentti
Rovaniemen Rotaryklubi

Rotary vuositeema 2023-2024 - Create Hope in the World.

Rotarytoiminnan perustana ovat paikalliset rotaryklubit, jotka kokoavat yhteen vaikuttajia tekemään hyvää omalla paikkakunnallaan. Rotarina voit toteuttaa mielekkäitä hyväntekeväisyysprojekteja lähelle ja kauas. Löydät meistä lisätietoja ja yhteystietomme nettisivuiltamme ja Facebookista: