Projektit

Rotary on vapaaehtoisjärjestö, jonka muodostaa 1,2 miljoonaa liike- ja ammattielämän johtajaa. Noin 33000 rotaryklubia yli 200 maassa ja maantieteellisellä alueella käynnistävät hankkeita, jotka suuntautuvat ajankohtaisiin ongelmiin kuten luku- ja kirjoitustaito, sairaudet, nälkä, köyhyys, puhtaan veden puute ja ympäristökysymykset.

Rotaryn lippulaiva-ohjelma on polioplus-rokotusohjelma, jonka tarkoituksena on hävittää polio maailmasta yhdessä WHO:n, UNICEFin ja CDC:n kanssa. Tämän lisäksi jatkuvina palveluohjelmina toimivat kansainväliset nuorisovaihto-ohjelmat: leirivaihto, kesävaihto ja vuosivaihto. Rotary osallistuu myös äkillisiin avuntarpeisiin kuten Haitin maanjäristys -katastrofi tai Filippiinien taifuunikatastrofi. Haitin auttamiseksi suomalaiset rotarit keräsivät yhdessä kuukaudessa 92800 euroa, jotka käytettiin Shelter Boxien hankintaan. Näitä ”koti laatikossa” -tuotteita toimitettiin katastrofialueelle jo keräyksen aikana. Nopeus on tärkeää tällaisissa onnettomuuksissa.

Rovaniemen rotaryklubien yhteinen puistometsä
Rotarypuisto talvella. Kuvattu 30.10.2017.

Rovaniemen klubit keräävät varoja yllämainittujen hankkeiden rahoittamiseksi tarjoamalla puistometsästä lunastettavaksi puita 100 euron hintaan. Puita voi lunastaa itselle, omalle organisaatiolle tai lahjaksi, yhden tai useamman kerrallaan. Puistometsä sijaitsee Ounasjoen rantamaisemissa lähellä Arktikumia ja Rovaniemen kaupungin keskustaa.

Revontulilaavu

Rovaniemen Rotaryklubit rakensivat yhdessä Rotarypuistoon Revontulilaavun kesän ja syksyn 2021 aikana. Kaupunkilaisten suosima laavu valittiin vuoden 2022 Rovaniemen kaupunkikeskustateoksi, mutta se tuhoutui keväällä 2022. Laavun uudelleen rakennettiin syksyllä 2023. Olemme saaneet tukea useilta paikallisilta yrityksiltä ja yhteisöiltä. Kiitokset heille!

Laavu on tarkoitettu kaupungin asukkaiden ja vierailijoiden käyttöön. Siitä on hyvä katsella iltapimeällä revontulia Ounasjoen yli. Hiihtolatu kulkee joella, joten kaakaolle ja makkaranpaistoon on nyt erinomainen mahdollisuus. Myös pieni lepotauko jokivarren polulla kuntoillessa on mahdollista. Samalla voi vaihtaa pari sanaa muiden laavun käyttäjien kanssa.

Laavua ei ole mahdollista varata yksityiseen käyttöön. Kaupunki huolehtii infrasta ja puuhuollosta.

Rovaniemen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Susanna Junttila pitämässä puhetta.
Presidentti Manu Pajuluoma, sisko Victoria Mlakar, veli Eero Pajula, kuvernööri Petri Keränen ja presidentti Jaana Koskela
Kirjahylly
Rovaniemen Rotaryklubin kirjahylly Sampokeskuksessa.

Rovaniemen Rotaryklubi on sijoittanut rovaniemeläiseen Sampo kauppakeskukseen kirjahyllyn lukemisen ystävien iloksi. Siitä voi kuka tahansa kävijä ottaa mukaansa kirjoja. Siihen voi myös lahjoittaa itselleen tarpeettomia kirjoja muiden vietäväksi. 1-2 kertaa vuodessa meillä on tempaus uusien kirjojen saamiseksi hyllyyn. Tavoitteemme on, että ihmiset oppisivat kierrättämään kirjat. Niistä voi olla toiselle ihmiselle vielä paljon iloa. Tämä myös vähentää jätekuormitusta.

Kirjat jotka ihannoivat väkivaltaa, loukkaavat sukupuolisivellisyyttä tai ihmisarvoa eivät kuulu tähän hyllyyn ja ne poistetaan.

Toivomme erityisesti Lappi-aiheisia ja erikielisiä kirjoja. Myös lasten- ja nuortenkirjoille on kysyntää.

Rotaryruletti

Rovaniemen Rotaryklubit ovat yhdessä pyörittäneet Rotaryrulettia Wanhoilla markkinoilla elokuussa jo usean vuoden ajan. Kertyneet varat ovat Wanhat markkinat saaneet lyhentämättömänä hyväntekeväisyystoimintaan. Varat lahjoitetaan vuosittain paikallisille toimijoille.

Lisätietoa Wanhoista markkinoista löytyy täältä: http://www.rovaniemenwanhatmarkkinat.fi/

Petra Kurtti Rotaryruletissa vuonna 2023.

Rovaniemen Rotaryklubi täytti vuonna 2021 75-vuotta

Rovaniemen Rotaryklubi täytti 2021 75-vuotta. Tilaisuutta juhlittiin 28.5.2022 hotelli Santa Clausissa 30 vieraan voimalla. Tilaisuudessa esiintyi Rovaniemen musiikkiopiston duo sekä stand-up koomikko Hannu Friman. Juhlapuheen piti RI:n hallituksen jäsen Virpi Honkala nauhoitettuna videopuheena. Klubi sai onnittelut tulevalta kuvernöööriltä Arja Saarennolta, Tornion kummiklubin Jorma Winteriltä sekä Kemijärven klubilta. Tilaisuudessa esitettiin klubin vuosien 2007-2021 videohistoria. Rovaniemen rotaryklubi jatkaa virkeästi kohti jo pian koittavia 80-vuotisjuhlia!

Rovaniemen Rotaryklubin 75-vuotisjuhlat.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Hotelli Santa Claus
Korkalonkatu 29,
96200 Rovaniemi

Aika:
Tiistaisin kello 16.30-18.00.

Tapaamme aluksi yhteisellä lounaalla ja kokous alkaa klo 17.00.

Osallistuminen etäyhteyden kautta kokoukseen on useimmiten mahdollista. Ota yhteyttä presidenttiin tai sihteeriin.