Karttaa ei ole saatavissa

Päiväys ja aika

Varjo galleria

Rovaniemen Rotaryklubin 35. viikkokokous pidettiin Varjo Galleriassa ja esitelmän piti veli Erkki Kaila taidenäyttelyssään “Kaksitoista kuvaa isästä”.
Erkin “Kaksitoista kuvaa isästä” on osa tutkimusta, joka avaa tekijänsä henkilöhistoriaa ja sukupolvien yli ulottuvia kokemuksia. Lapin yliopiston taiteiden tiedekuntaan tehtävä väitöstyö yhdistää luovasti kuvataiteen ja kaunokirjallisuuden keinoja.
Näyttelyn keskiössä on pyrkimys ymmärtää sotilaiden moraalisen vammautumisen ja siihen liittyvien ilmiöiden vaikutuksia veteraanien lähipiirissä. Kailan työ antaa esimerkin, kuinka taiteellinen prosessi voisi auttaa käsittelemään menneisyyden traumoja, erityisesti taiteilijan suhdetta hänen kauan sitten edesmenneeseen isäänsä.
Näyttely pohjautuu laajaan sota- ja psykohistorialliseen tutkimukseen, jossa taiteilija tarkastelee isänsä ja isoisänsä sotakokemuksia ja henkilöhistoriaa. “Kaksitoista kuvaa isästä” on ensimmäinen taiteellinen osa Erkki Kailan väitöstutkimusta. Se tutkii taiteen henkilökohtaisen ja kollektiivisen historian ymmärtämisessä.
Väitöstyön toinen taiteellinen osa on näytelmä “Sadan vuoden sairaskertomus”. Se saa ensi-iltansa Rovaniemellä kulttuuritalo Wiljamissa 7.9.2024, Juha Hurmeen Lapin ylioppilasteatterille tekemänä ohjauksena.
Henkilökohtainen tarina ja hyvin vaikuttavat teokset säväyttivät koko osallistuja joukkoa. Erkin esitelmä kirvoitti paljon keskustelua aiheesta ja herätti erityisen paljon ajatuksia.
Taiteilija veli Erkki Kaila.