Rovaniemen Rotaryklubi ja Rovaniemi Santa Claus Rotaryklubi järjestivät 16.10.2023 Rovaniemellä Revontulilaavun viralliset avajaiset.

Ennen virallisten avajaisten alkua rotarit tapasivat lounaalla Rotarypiirin 1385 piirikuvernööri Petri Keräsen Arktikumissa. Piirikuvernööri myönsi Rovaniemen rotariklubeille Rotary Internationalin presidentin edustajana kautensa ensimmäisen kerran palkinnon merkittävästä yhteiskuntateosta.

Varsinainen avajaisjuhla pidettiin Revontulilaavulla Ounasjoen rannalla Rotaryn puistometsän kupeessa. Rotaryklubien presidentit Manu Pajuluoma ja Jaana Koskela avasivat tilaisuuden. Juhlaväki kunnioitti hetken hiljaisuudella Suomen tasavallan 10. presidentin Martti Ahtisaaren poismenoa. Avajaispuheissa presidentit Manu ja Jaana nostivat esille, kuinka revontulilaavuprojekti on hienosti ilmentänyt rotarien tunnuslausetta “palvelu itsekkyyden edelle”. Presidentit kiittivät myös projektiin osallistuneita rotareita, kaupunkilaisia sekä useita yhteistyötahoja kuten Lapland Safaria, Kerabitiä, LähiTapiolaa ja Napapiirin Kaukalopalloilijoiden poikia.

Uutta laavua tervehti piirikuvernööri Petri Keränen, joka piti laavun uudelleen rakentamista hienona esimerkkinä sisusta ja periksiantamattomuudesta. Edellinen laavu tuhoutui, mutta se uudelleen rakennettiin. Rovaniemen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Susanna Junttila nosti omassa tervehdyspuheessaan esille kaupungin roolin toiminnan mahdollistajana. Rovaniemen kaupunki onkin usealla tavalla mahdollistanut kaikille kaupunkilaisille yhteisen virkistäytymispaikan rakentamista ja ylläpitoa. Lapin pelastusjohtaja Markus Aarto korosti omassa puheessaan yhteisöllisyyden merkitystä jännitteisessä maailmassa ja piti laavun uudelleenrakentamista esimerkkinä hyvän voittona pahasta.

Revontulilaavun uudelleenrakentamisen projektijohtoa Juri Laurilaa ja Eero Pajulaa muistettiin Paul Harris Fellow (PHF) tunnustuksilla. Kuvernööri Petri Keränen muistutti, että jokaista PHF-tunnustusta varten rotariklubi on tehnyt 1000$ lahjoituksen hyväntekeväisyyteen. Juri Laurila piti projektijohdon puheenvuoron, jossa hän kertoi kuinka projekti ryhtyi rakentumaan edellisen laavun tuhoutumisen aiheuttaman harmituksen jälkeen – ja kaupunkilaisten runsaan kannustuksen johdosta –  kohti uuden laavun rakentamista.

Avajaisiin osallistui noin 50 kaupunkilaista, rotaria ja rotarien ystävää. Rovaniemen Rotaryklubin Victoria Mlakar toteutti samalla vuoden maukkaimman projektin ja paistoi laavun tulipaikalla lättyjä kaikille halukkaille ja Kenneth Karlsson keitteli nokipannukahveja juhlaväelle.

Uusi Revontulilaavu rakennettiin yhdessä kaupunkilaisten ja rotareiden kanssa. Haluamme toivottaa kaikki tervetulleeksi käyttämään Revontulilaavua!

Presidentti Manu Pajuluoma, sisko Victoria Mlakar, veli Eero Pajula, kuvernööri Petri Keränen ja presidentti Jaana Koskela.

Kuvernööri Petri Keränen puhumassa Rovaniemen rotariklubien lounastilaisuudessa.

Kuvernööri Petri Keräsen myöntämän palkinnon merkittävästä yhteiskuntateosta vastaanottivat Rovaniemen Rotaryklubin presidentti Manu Pajuluoma ja Rovaniemi Santa Claus Rotaryklubin Juri Laurila.

Rovaniemen rotaryklubien presidentit Manu Pajuluoma ja Jaana Koskela käynnistivät Revontulilaavun avajaistilaisuuden.

Rovaniemen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Susanna Junttila pitämässä puhetta.

Lapin pelastusjohtaja Markus Aarto pitämässä puhetta.

Kuvernööri Petri Keränen jakoi PHF -tunnustukset Revotulilaavuprojektin johdolle Eero Pajulalle ja Juri Laurilalle.

Projektinjohdon puheen piti Juri Laurila.

Rotaryvuoden maukkaimmasta projektista eli lettujen paistosta vastasi Victoria Mlakar.

Rovaniemen Rotaryklubin veli Kenneth Karlsson ja sisko Victoria Mlakar avajaisten tarjoiluja valmistelemassa.

Revontulilaavun avajaisten alkua odoteltaessa

Revontulilaavun avajaisten alkua odoteltaessa.

Rotarytoiminnan perustana ovat paikalliset rotaryklubit, jotka kokoavat yhteen vaikuttajia tekemään hyvää omalla paikkakunnallaan. Rotarina voit toteuttaa mielekkäitä hyväntekeväisyysprojekteja lähelle ja kauas. Rovaniemellä toimii kaksi rotaryklubia; löydät meistä lisätietoja ja yhteystietomme nettisivuiltamme ja Facebookista: