Rotaryvuosi 2023-2024 on edennyt puoliväliin. Talvipäiväntasauksen ohittamisen jälkeen auringonvalon määräkin lisääntyy kevättä kohti kuljettaessa. Tässä kohtaa vuotta on presidentin roolissa hyvä vilkaista syyskautta ja suunnata sitten katse kevättä kohti.

Rovaniemen Rotaryklubi on edennyt rotaryn vuositeeman “Create Hope in the World” ja oman vuosisuunnitelmansa mukaan. Olemme puolessa vuodessa onnistuneet rakentamaan rakastetun Revontulilaavun uudelleen Rovaniemi Santa Claus Rotaryklubin sekä kaupunkilaisten ja yhteistyökumppaneiden kanssa, osallistuneet Rovaniemen Wanhoilla Markkinoilla hyväntekeväisyystyöhön Rotarirulettia pyörittämällä sekä keränneet hienon summan avustuksia End Polio Now -keräyksessä hyväntekeväisyyteen. Teimme myös Kuusamon Rotaryklubin kanssa yhteistyötä myymällä hienoja vuosikalentereita, joiden tuotot lahjoitimme poliokeräykseen. Rovaniemeläisille ja kaupungissa vieraileville olemme tänäkin vuonna ylläpitäneet avointa kirjahyllyä Sampokeskuksessa sekä huolehtineet osaltamme rotarien puistometsän kunnossapidosta.

Rovaniemen Rotaryklubi ja Rovaniemi Santa Claus Rotaryklubi ovat yhdessä päässeet tutustumaan useisiin hienoihin yrityksiin ja yhteisöihin Rovaniemellä. Kiitokset LapIT, BRP Finland, Suomen Punaisen Ristin Lapin piiri sekä Rovaniemen Palloseura inspiroivista ja innostavista vierailuista!

Rotarien pitämissä viikkokokouksissa olemme saaneet kuulla ajankohtaisia esitelmiä niin omilta veljiltämme ja siskoiltamme, kuin myös heidän esiintymään pyytämiltään vierailta. Erityisen iloinen olen kolmen uuden rotarin Victorian, Antin ja Matiaksen saapumisesta klubiimme.

Olemme entistä enemmän jakaneet tietoa toiminnastamme ja viestineet Facebookissa sekä www-sivuilla niin suomeksi kuin englanniksi. Olemme myös tarjonneet tietoa projekteistamme paikallisille lehdille sekä Rotary Norden -lehteen. Ilahduttavasti kokouksissamme ja tapaamisissamme on ollut vieraita niin Singaporesta, Espanjasta kuin Iso-Britanniastakin. Italialaisia veljiämme ja siskojamme tervehdimme yhdessä Joulupukin kanssa, mikä varmasti tarjosi ikimuistoisia elämyksiä myös perheiden pienimmillekin.

Nyt on aika rauhoittua joulun aikaan ja jatkaa entistä suuremmalla innolla rotaritoiminnan parissa uuden vuoden jälkeen. Keväällä meitä odottavat mainiot viikkokokoukset, piirikuvernööri Petri Keräsen vierailu, yritys- ja yhteisövierailut Lapin yliopistolle, Rovaniemen lentoasemalle, Norrhydrolle, Kunnon Paikkaan sekä Kolpeneen tuki- ja osaamiskeskukseen. Lisäksi lähdemme rovaniemeläisten rotarien voimin vierailemaan Eduskuntaan. Nuorisovaihtotoiminnassa valmistaudumme vastaanottamaan ensikaudelle vaihto-opiskelijan Rovaniemelle ja lähettämään lappilaisen nuoren maailmalle. Lisätietoa kevään tapahtumista löytyy ajantasaisesta tapahtumakalenteristamme: https://rotary.fi/rovaniemenrotaryklubi/ajankohtaista/tapahtumakalenteri/

Rovaniemen Rotaryklubin puolesta haluan toivottaa Teille kaikille sekä läheisillenne rauhallista joulun aikaa! Tervetuloa virkistäytymään myös joulun aikana Revontulilaavulle Ounasjoen rannalle, jossa voi tavata niin vanhoja kuin uusiakin tuttuja nuotion loimussa. Kiitokset hyvästä yhteistyöstä toivon luomisessa maailmaan – yhdessä olemme enemmän!

Manu Pajuluoma
Presidentti, Rovaniemen Rotaryklubi

Tulistelemassa Revontulilaavulla

Jouluaaton aattona tulistelemassa Revontulilaavulla