Rotaryn yksi vaikuttavimmista toiminnoista on kansainvälinen nuorisovaihto. Vuosittain yli 8000:lle nuorelle maailmassa tarjoutuu mahdollisuus tutustua rotaryjärjestön välityksellä vieraaseen kulttuuriin muutaman viikon, kuukauden tai kokonaisen kouluvuoden ajan vuosivaihdon, kesävaihdon tai kesäleirien muodossa.

Rotaryn vuosivaihto pähkinänkuoressa:
• Kouluvuosi ulkomailla 08/2022-07/2023
• Ikä vaihdon aikana 16–18 (maakohtaiset ikärajat)
• Yleensä vuosivaihto tapahtuu lukion 1. vuoden jälkeen
• Vaihtomaita on kaikilla mantereilla: Eurooppa, Pohjois- ja Etelä-Amerikka, Afrikka ja Aasia
• Majoitus 2–4 perheessä vuoden aikana
• Haku vaihtoa edeltävänä syksynä, vapaamuotoinen hakemus kotipaikkasi rotaryklubiin
Vaihto-ohjelmaan pääsy perustuu hakemukseen ja haastatteluihin (paikallinen ja piirin haastattelu). Koulutukset oppilaille ja heidän vanhemmilleen järjestetään keväällä ennen lähtöä.
Opiskelijan tulee valita 4 maata, joihin tulee olla valmis lähtemään.
Opiskelija vierailee ja pitää esitelmän lähettävässä rotaryklubissa ennen ja jälkeen vaihtovuoden.
Vuosivaihdon kustannukset valitulle:
• järjestelymaksu Suomen Rotarylle n. 600 euroa
• rotaryvaihto-oppilaan takki n. 200 euroa
• valtakunnallinen koulutus ja matkakulut koulutukseen (vuonna 2022 Lahdessa)
• terveysvakuutus riippuen kohdemaasta (esim. USA 1600 euroa)
• oleskelulupamaksut (esim. USA n. 350 euroa)
• maaohjelma (esim. USA 1200 euroa)
• matkakulut kohdemaahan (esim. USA n. 1000 euroa)
• kohdemaiden vapaaehtoiset maksulliset kiertomatkat
• nuori saa kuukausirahan isäntäklubiltaan, joka maksaa myös koulunkäynnin kustannukset.
Vaatimukset hakijalle:
• hyvä terveydentila
• kohtuullisen hyvä koulumenestys, esiintymiskyky ja vahvat sosiaaliset taidot
• oma halu lähteä vaihtoon, kyky sopeutua uuteen kulttuuriin ja erilaisiin perheisiin
Kesä- ja leirivaihto:
Haluaisitko tutustua lyhyemmän aikaa toiseen kulttuuriin tai osallistua kansainväliselle kesäleirille? Lue lisää Rotaryn kesä- ja leirivaihdosta: www.rye.fi
Hakeminen:
Toimita 30.9. mennessä (kesä- ja leirivaihto 15.11. mennessä) vapaamuotoinen A4-mittainen hakemuksesi Nurmijärven tai Klaukkala-Nurmijärvi Rotaryklubin (tai oman asuinpaikkakuntasi rotaryklubin) vaihtoasiamiehelle sisältäen seuraavat tiedot:
– Perustiedot sinusta, perheestäsi ja harrastuksistasi, valokuvasi ja yhteystiedot
– Motivaatiosi lähteä vuosivaihtoon/kesävaihtoon/leirivaihtoon
Isäntäperhetoiminta:
Haluatteko kansainvälistyä kotisohvalta ja toimia isäntäperheenä rotaryvaihto-oppilaalle 3-4 kk ajan? Kysy lisää paikallisesta rotaryklubista.
Hakemukset ja lisätiedot:
Virpi Korhonen (vuosi-, kesä- ja leirivaihto 2022-2023)
Nurmijärven Rotaryklubi, nuorisovaihtoasiamies
virpi.korhonen (at) ptr.fi
puh. 0400-697973
Janne Hämäläinen (kesä- ja leirivaihto 2022-2023)
Nurmijärvi-Klaukkalan Rotaryklubi, nuorisovaihtoasiamies
janne.hamalainen (at) outlook. com
puh. 044-0577070
Lisätietoa vuosivaihdosta sekä kesä- ja leirivaihdoista: www.rye.fi