RYLA

RYLA –
Johtajuuskoulutusta nuorille

RYLA (Rotary Youth Leadership Awards)

RYLA on Rotaryn nuorisotoimintamuoto, jolla koulutamme 1430-vuotiaita aloitekykyisiä ja aktiivisia nuoria omatoimisuuteen ja johtajuuteen. Tämä tapahtuu Rotaryn järjestämissä RYLA-seminaareissa, joissa kehitetään mm. nuorten harkintakykyä, päätöksentekokykyä sekä esiintymistaitoa. Kouluttajina toimivat paikallisen rotaryklubin jäsenet tai muut eri alojen asiantuntijat, jotka kertovat ammattiinsa ja johtajuuteen liittyvistä omista kokemuksistaan.

Lieto Vanhalinnan ja Liedon rotaryklubit järjestivät yhdessä Ryla-leirin ja kansainvälisen kesäleirin yhtenä tapahtumana kesällä 2007.

Osallistujia oli 16 nuorta eri puolilta Eurooppaa ja 9 suomalaista nuorta. Tämä oli niitä harvoja kertoja, jolloin myös suomalaisia otettiin mukaan leirille. Päivisin kuultiin erinomaisia luentoja ja esityksiä johtamiseen liittyen ja pidettiin työpajoja. Iltaisin saunottiin, uitiin, istuttiin Oriniemen leirikeskuksen kalliolla keskustellen maailman menosta ja osallistujien kotimaiden arvoista. Saamamme palaute niin kansainvälisiltä kuin suomalaisiltakin osanottajilta oli erinomainen.  Ikimuistoinen viikko!

Viirien vaihtoa

Leirin johtajalle kuului myös huoltotöitä

Iloista nuorisoa viireineen

Ohjeiden antoa

Iltahetki kallioilla

Tyttöenergiaa

Kokoontumistiedot

Paikka:
Liedon Shell
Simpukkatie 2
21420 Lieto

Aika:
Parittoman viikon tiistaisin klo 17.30 - 18.30

Ei tapahtumia

Mitä opittavaa tästä saatiin

• perhejakso pitää olla aina ennen leiriä, sillä muuten nuoret eivät pysy isäntäperheissään, vaan järjestävät omaa ohjelmaansa
  • leirijakson illat ovat tärkeitä koko leirin hengen kannalta. Nyt järjestettiin rantakallioilla tervetuloilta, jossa esiteltiin itsemme henkilöinä sekä kansainvälinen ilta, jossa jokainen esitteli kotimaataan sen hyvine ja huonoine puolineen. Keskustelu esitysten jälkeen oli runsasta. Molemmat kestivät yli kolme tuntia ja etenkin jälkimmäinen pureutui syvälle eri yhteiskuntien historiaan, nykypäivään, ongelmiin ja mahdollisuuksiin.
  • on erittäin hieno ajatus yhdistää suomalaiset nuoret kansainväliselle leirille ja Ryla on yksi helpoimpia aiheita siinä
  • leirin toteutusta helpottaa, kun toivottu oppilaiden ikähaarukka toteutuu
  • kaikki mitä luvataan, täytyy hoitaa hyvin. Esimerkkinä Hannu Jokinen lähetti nuorille perässä cd-levyllä luennot ja leirin valokuvat. Mikäli olisi vain luvattu eikä lähetetty (kuten on käynyt monella kv-leirillä) olisi oppilaille jäänyt huono maku.
  • parasta leirillä oli mahtava henki.