Käätyjen vaihtopuhe 4.6.2024

Hyvät Rotarit,

on mahtavaa päästä päättämään rotaryvuosi puolustusvoimiemme lippujuhlapäivänä erittäin kesäisessä ja kauniissa säässä. Tämä tilaisuus, käätyjenvaihto, symboloi jatkuvuutta ja muutosta. On myös kiitosten hetki, teidän aktiivisuutenne on mahdollistanut kauden toteuttamisen ja onnistumisen.

Kautemme on ollut toiminnan täyteinen.

Tärkein tehtävämme on ollut toteuttaa onnistunut vaihto-oppilasvuosi. Kaisa ja Mikko ovat tehneet tärkeän työn Amandan vaihtovuoden suunnittelussa, toteutuksessa ja byrokratian kiemuroiden hoidossa, kiitokset heille tästä suuresta onnistumisesta. Henna Takatalon ja Matti Aallon perheen panos on ollut aivan korvaamaton Amandan onnistuneen vuoden toteuttamiseksi, lämpimät ja suuret kiitokset teille. Amanda on nyt Eurotourilla ja siksi hän ei ole paikalla.

Meillä on ollut useita projekteja kauden aikana.

Ensin saimme toteutetuksi jopa kolmeen kertaan Yrjö Jylhän runoihin perustuvan Turun Lausuntakerhon toteuttaman, Liedon Säästöpankkisäätiön rahoittaman ja Eskon organisoiman erittäin vaikuttavan runotapahtuman. Saimme jäämään hieman varoja tulevaa toimintaamme varten.

Seuraavaksi saimme toteutetuksi Turvallisuuspoliittisen seminaarin kaupungintalolla. Ilkka toimi seminaarin puheenjohtajana mainiolla menestyksellä, kiitos sinulle siitä. Tämä projekti saatiin maaliin POP-pankkisäätiön, Lieto-opiston ja Auranlaakson kansalaisopiston sekä meidän yhteistyönä. Saimme myöskin tavoitteemme mukaisesti hieman varoja Ukrainan urhean kansan taisteluun karmeaa vihollistaan vastaan.

Seuraavaksi saimme maaliin Vuoden ympäristöteko- projektin yhdessä Liedon Yrittäjien kanssa. Palkinto annettiin Merentutkimuslaitoksen johtajalle Jari Hänniselle. Johtaja Hänninen on perehtynyt erityisesti Itämeren suojeluun. Kunniakirja ja omena puu ovat paikoillaan, omenapuun istutuskin meni nappiin. Toiminta yrittäjien kanssa on mutkatonta, josta heille suuret kiitokset.

Liedon Veteraanipäivään osallistui meidän ikäpolvemme edustajia ja iloksemme koululaisia, jotka saivat varmasti pohdittavaa useista erinomaisista puheista. Erityiset kiitokset ansaitsee puheestaan Esko.

Kävimme vierailulla mielenkiintoisissa paikoissa, vierainamme oli paikallisia huippuosaajia unohtamatta erittäin laadukkaita luokite-esitelmiä ja niiden pitäjiä. Kaikille heille kiitoksemme.

Koko kauden ajan toimintaamme on tukenut tiedottaminen, jota Kirsiti on hoitanut erittäin mallikkaasti. Lisäksi tiedottamisen tukena on ollut paikallislehtemme Turun tienoo.

Olemme kaikki saaneet nauttia Marja-Leenan mainioista sihteerin taidoista esimerkiksi pöytäkirjojen muodossa. Kiitos!

Ja sokerina pohjalla on ikioma Puuha-Markkumme, suoraan sanoen mikään edellä mainituista projekteista ei olisi onnistunut ilman hänen pyyteetöntä ja rivakkaa toimintaansa. Kiitoksena aionkin ehdottaa seuraavalle hallitukselle harkittavaksi hänen nimeämistään kunnia jäseneksi tai jos säännöt sallivat, niin kunnia Presidentiksi.

Jatkuvuuden nimissä nyt on aika toivottaa tervetulleeksi uusi presidentti Pasi. Tämä hetki on sinulle erityinen, sillä otat vastaan vastuun klubimme johdosta. Sinun tehtäväsi on johtaa meitä kohti uusia tavoitteita ja viedä eteenpäin niitä arvoja ja periaatteita, jotka ovat meille kaikille tärkeitä.

Luotan siihen, että tuot mukanaan uusia ideoita ja näkemyksiä, jotka rikastuttavat klubiamme. Sinulla on kokemusta, intohimoa ja sitoutumista, jotka ovat välttämättömiä hyvän johtajuuden kannalta. Olemme kaikki valmiita tukemaan sinua ja työskentelemään yhdessä menestyksemme eteen.

Tämä kääty, jonka nyt siirrän sinulle, on symboli vastuusta ja velvollisuuksista, mutta myös kunniasta ja luottamuksesta. Se muistuttaa meitä siitä, että jokainen presidentti on osa pitkää jatkumoa, osa suurempaa yhteisöä, joka ulottuu yli rajojen ja sukupolvien.

Toivotan sinulle menestystä ja iloa tehtävässäsi. Olemme kaikki innokkaita näkemään, mitä tuleva vuosi tuo tullessaan, ja olemme valmiita tukemaan sinua kaikessa, mitä teet klubimme hyväksi.

Juha Aalto

presidentti 2023 – 2024